Dimenzování nulového vodiče

Jiri Foldyna jiri.f na avizo.cz
Neděle Únor 12 12:44:18 CET 2012

Dobrý den,

přiznám se bez mučení, že Obecná elektrotechnika 1. a 2. na mé alma
mater u mně nevyvolávala žádnou euforii a zejména její vícefázové
kapitoly na mně nezanechaly významné stopy :-)
Nyní potřebuji dimenzovat nulový vodič pro třífázovou přípojku (nebudou
se ale připojovat žádné třífázové spotřebiče). Tak nějak selským rozumem
bych čekal, že nulákem poteče součet proudů z jednotlivých fází, takže
jsou-li fázové vodiče dimenzovány na proud např. 16A, měl by nulák být
dimezován na trojnásobek, tedy na 48A. To ovšem nesplňuje žádný běžný
instalační kabel CYKY 5xAAA, neboť u něj mají včechny žíly stejný průřez.
Otázka pro odborníka tedy zní: jak je to doopravdy? Je chyba v mé úvaze
(uvědomuji si, že nechat se vést selským rozumem ve věcech vyžadujících
kvalifikaci bývá nezřídka ošidné), nebo jsou kabely CYKY nehorázně
předimenzované (což by mně v době snižování nákladů za každou cenu
vzhledem ceně mědi velmi překvapilo). A hlavně - mám-li fázové přívody
dimenzovány na 16A, na jaké zatížení by měl být dimenzován nulový vodič?

Díky
JF