Spojit antenni stozaru s hromosvodem?

Jaroslav Lukesh lukesh na seznam.cz
Pátek Únor 10 10:18:41 CET 2012

Bleskojistky lze snadno vyrobit i doma. Zalijete drát do něčeho nehořlavéko
a řezatelného (nevím, může být i modurit?), po vytvrzení proříznete drát a
je to. Śířka řezu v mm je velikost napětí v kV. Před to samozřejmě pojistku,
nezháší to samo.

Případně se taková bleskojistka dá udělat i v elektroinstalační krabici.
Pokud tam uděláte samozhášecí tvar jiskřiště, tím líp.

Je to v podstatě ochrana typu C, tedy nejhrubší zrno.

Dobrý fígl je taky uzel na šňůrách hned u zásuvky.

----- Původní zpráva -----
Od: "Jozef Racek" <jozef_racek na tempest.sk>
Komu: "HW-news" <hw-list na list.hw.cz>
Odesláno: 10. února 2012 10:08
Předmět: Re: Spojit antenni stozaru s hromosvodem?

Kupi sa iny dom, do ktoreho sa daju prestahovat zbytky toho, co ostalo
po zasahu bleskom ;-(
Ospravedlnujem sa, nedalo mi, uz som hasil 3 domy (na moje stastie
cudzie) po zasahu bleskom,
pricom v jednom pripade to bol gulovy blesk a do domu sa dostal po napajani.

Postavit takyto "bleskozvod" na strechu je lakave, jednoduche, ale nie
celkom rozumne. Vhodnejsi je stoziar do zahrady, ale ten naraza na
prudky odpor okolia, hlavne neznejsieho pohlavia a susedov.

Skuste pozriet aj na anteny typu "obratene V" Tie sa na zahrade celkom
stratia "susice na pradlo" susedia znasaju vyrazne lepsie, ako anteny.
Ako radioamater to asi uz poznate z vlasnych skusenosti.
Tie su na KV celkom zaujimave a niektorymi sluzbami v minulosto hojne
vyuzivane. (Rusicky Slobodnej europy napr. pre uzemie okolo Moskvy,
umiestnene v udoli pri Rimavskej Sobote )

Normy sa v priebehu casu menili. Niekedy musela byt antena, jej vsetky
kovove casti a stoziar spojene s bleskozvodom na streche.

Novsie normy zohladnuju fakt, ze pripadny zasah blesku ma ist mimo
objektu, takze je snaha nespajat uplne vsetko hore, ale oddelit prvky,
ktore tvoria ochranu pred priamym zasahom od inych kovovych casti, ktore
su vedene do vnutra objektu ( anteny, solarne panely na ohrev,
fotovoltanika,.. )

Vyvarujte sa aktivnych bleskozvodov. Pre pasivne su ochranne
vzdialenosti 0.5m, pre aktivne az 1m vo volnom priestore (vzduch), pre
pevne casti ( napr. mur ) su tieto vzdialenosti dvojnasobne. Takze to
pri oddialenom bleskozvode robi celkom problemy a zaroven vytvara
problemy pri zvode zo strechy. Museli by ste zabezpeceit, aby v
prislusnej vzdialenosti neboli ziadne kovove veci ani v mure a za murom
(zasuvky a ich vedenia, vedenie svetelnych okruhov, ... )

Bleskoistky su celkom fajn, ale ak zacnete brat do uvahy dimenzovanie, a
potom cenniky, tak vas smiech preide.
Pre LSP triedy I je prud 200 kA, na tento prud musia byt dimenzovane
iskristia a ich vodice. Za nimi by mali ist prepatovky 2 a 3 stupna.
Kedze je to antenny privod, tak v koaxialnom prevedeni.
Ceny iskrist na tie prudy su radovo v stovkach az tisicoch Eur, dostupne
v obchodoch s elektroinstalacnym materialom obycajne na objednavku.

Vo stvrtok budem riesit s technikmi vyrobcu prepatoviek nejake ine veci,
tak mozem nacat aj tuto temu. Uz mi par krat pomohli vyriesit
zaujimavejsie problemy a su celkom zdatni, tak sa tesim.

Dodo