Konstrukcia DDS generatora z PE/2006 - pokracovanie

Jan Waclawek konfera na efton.sk
Čtvrtek Únor 2 15:13:36 CET 2012

>Já jsem pøesnì tímto smìrem tenkrát uva¾oval

Ja som prehliadol, ze uz sa to diskutovalo. Nejako mi to zaniklo v sume co vznikol okolo riadiacej dosky.
Dano pisal ze sa "ide na to pozriet" (ale akosi som nevidel odpoved):
http://list.hw.cz/pipermail/hw-list/2011-April/393400.html
A Vy ste to potom dalej diskutovali, napr.
http://list.hw.cz/pipermail/hw-list/2011-April/393411.html

> a vy¹lo mi to jako ne snad nemo¾né ale dost komplikované pokud by to mìlo trochu slu¹nì fungovat.

To zrejme zalezi na definicii "trochu slusne" :-)

Ak sa ma stavat nieco ako poloprofi merak, tak ano, poriadne vyuzit tie zrkadlene frekvencie bude problem. Ale mne islo vyslovene pre tie radioamaterske ucely, to zjednodusuje poziadavky, aspon si to ako ne-radioamater myslim.

>1) U generátoru èlovìk pøedpokládá, ¾e bude mít v celém rozsahu definovanou výstupní úroveò. Úroveò harmonických ale bude ni¾¹í ne¾ úroveò základního kmitoètu.

Zavisi od pouzitia/ucelu. U tych radioamaterov by som ocakaval experimenty s I/Q demodulaciou, pripadne ako zdroj signalu (modulovaneho) na nejake zakladne testy. Myslim, ze v mnohych pripadoch by na konkretnej urovni resp. vyrovnanosti charakteristiky az tak velmi nezalezalo.

> Tak¾e by se muselo dobastlit øízení výstupní úrovnì (AVC)

Mozno by to slo softwarovou korekciou...?

>2) Ta propust by musela být ¹irokopásmová [...]

No, moja premisa bola, ze je to na konkretny ucel, a to pre radioamaterov. Tie radioamaterske pasma su dost uzke, teraz si vymyslim lebo tie cisla neviem, ale nieco ako 144-148MHz a 420-440MHz.

> V pøípadì po¾adavku na vìt¹í kmitoètový rozsah by se tìch propustí muselo udìlat nìkolik a pøepínat je.

To je dalsia vec, co by som neriesil; radsej by som videl moznost premostit "defaultny" rekonstrukcny filter (neviem, ci je to na danych frekvenciach mozne, ak by sa aj "zatocil" tak, aby mal vystup hned vedla vstupu - to musia posudit povolani) a nechal potom na uzivatelovi, aby si dorobil svoj vlastny pasmovo priepustny filter ako modul pripojeny kablom, podla vlastnych potrieb. Samozrejme, ak sa predzuju (vyskusaju) nejake konkretne filtre, o to lepsie, ale netlacil by som to priamo na tu dosku.

Jasne, u (polo)profi zariadenia clovek caka, ze bude tocit gombikom a chodi to od nuly do nekonecno, maximalne ze v urcitom bode to urobi "cvak"; ale tu mi ide skor o to ako s co najmenej robotou (lebo nejsou lidi) a najmensimi tlakmi na narocnost a cenu (lebo to nie kazdy chce) umoznit pouzit existujucu konstrukciu aj pre konkretnu (a zda sa ze nie zanedbatelne malu) skupinu uzivatelov v konkretnych pasmach; za cenu ze tato skupina potom musi uz strpiet znizeny komfort ovladania (treba prehadzovat kable).

>3) Výstupní zesilovaè, atenuátory atd. by musely chodit od DC do cca 250MHz (pøípadnì vý¹ dle po¾adavkù) s minimálním zvlnìním co¾ není nerealizovatelné ale zcela jednoduché taky ne. Nebo pøepínat dva rùzné zesilovaèe.

Toto je o tom istom - cim sirsie pasmo, tym viac problemov, vyssia cena atd., a pritom to pre viacerych nie je ziadny prinos.

>Prostì po v¹ech tìchto úvahách jsem my¹lenku na roz¹íøení opustil. Podle mì by stále nejjednodu¹¹í bylo udìlat novou desku DDS s rychlej¹ím obvodem která by nahradila souèasnou a vymìnit blok zesilovaèù. Atenuátory vyhoví stávající. Dnes by nemìl být zásadní problém realizovat desku s rychlej¹í DDS která by generovala kmitoèet øeknìme do 500MHz.

Nie, zasadny problem to samozrejme nie je.... le nejsou lidi... ;-)

wek