Vanocni gadget II

Pavel Hudecek edizon na seznam.cz
Pondělí Prosinec 31 19:43:59 CET 2012

Tipuju, že to bude fungovat podobně, jako nabíjení v Nokii 3410:

Tu jsem kdysi dostal s tím, že je tam vadná baterka, která nevydrží ani den
a adaptér dostanu až za týden. Řekl jsem si, že není co ztratit a baterku
(3x NiMH kolem 0,6 Ah) jsem připojil přes ampérmetr do 5 V z PC.

Po zapojení začalo procházet několik A a klesat. Přibližně po 10 sekundách
zase začal růst = důvod konce nabíjení. Telefon vydržel den, včetně hovorů.

Příští večer nabíjení začalo od 4 A a trvalo déle. Tel vydržel několik dní.

Další nabíjení začalo s ručičkou za rohem, konec jsem detekoval při asi 5 A
v době, kdy už mě od držení drátů dost bolela ruka a baterie byla horká. Pak
ale vydržela i celý další týden.

Následovalo nabíjení originální nabíječkou: Trvalo víc než 4 hodiny a
baterie byla horká skoro celou dobu, většinu času víc než při těch 5+
ampérech. Po tomto "nabití" vydržela méně než týden. Každým dalším pokusem
se výdrž zhoršovala.

Vrátil jsem se k "ručnímu deltapeaku", po čase už stačil jen 2x do měsíce.

Jak to dělal originální nabíjecí obvod mi dodnes není zcela jasné, hlavně
tedy jak vyrobil z 5V/300 mA tolik tepla. Trochu mi svitlo, když jsem v DS
od nějakého GSM modulu koukal na nabíjení a tam bylo jen tvrdé připojování a
odpojování od zdroje... Další zajímavá indicie je, že při použití spínaného
adaptéru 1 A bylo nabíjení nejen rychlejší, ale i méně topivé a baterce
nedělalo viditelně zle.

Přesto mi ale přijde, že kdyby nějaký vyznavač "volné energie" chtěl
dosáhnout reálných výsledků, tak s "nabíjením" 3410 dostane víc tepla, než
vložené elektřiny. Moc by mě nepřekvapilo, kdyby se ukázalo, že ten adaptér
baterku donutí ke studené fúzi:-)

PH

From: "Jirka" <zaloha na volny.cz>
> Vidim, ze ste medzitym uz pokrocili v debate, takze by som sa Vas
> spytal, p.Jirka, ako ze sa taky jednoduchy analogovy vstup robil pred
> 20-25 rokmi?

Jak už jsem napsal, OZ nebo jeho diskrétní obvodový ekvivalent. Případně
lze použít teplotní kompenzaci jednoduchého diskrétního stupně, jak se
to dělalo v "dřevních" dobách.

Nabíjení aku není zrovna oblast, kde by nebylo nutné dodržovat přesné
hodnoty (zejména právě koncové napětí).

Proč něco mršit už od začátku, když to není třeba? To platí pro lidské
konání zcela obecně a bohužel na to mnozí stále více zapomínají.

Přál bych si, aby se to v novém roce změnilo, i když jsem naivní...

Zase je ale pravda, že kdyby konstruktéři nedělali čuňárny (ať už vědomé
či nevědomé), tak bych neměl práci ;-)