Záhada starého gramofonu :-)

Pavel Troller patrol na sinus.cz
Neděle Prosinec 23 08:21:16 CET 2012

Zdravím,
  mám tu nedělně-předvánoční jednoduchou hádanku.
  Včera večer jsme si tu pouštěli staré desky na stařičkém, ale již elektrickém
gramofonu. Po skončení přehrávání poslední desky jsme jej nevypli ze sítě a
nechali zastavený jen automatickým vypínačem ovládaným ramenem přenosky.
  Dnes ráno jsem tu byl sám a náhle slyším nějaký šelest a brum, podívám se a
vidím, že talíř se pomalu otáčí. Nicméně zrychloval a brzy byl na víceméně
jmenovitých otáčkách. Zkusil jsem jej zapnout či vypnout pomocí přenosky, ale
to nepomáhalo, točil se pořád stejně. Tak jsem gramofon přenoskou vypnul a
zkusil talíř i s motorem zabrzdit rukou. Zpočátku kladl odpor, ale postupně jeho
síla klesala a po zastavení už zůstal stát. Zkusil jsem pak několikrát zapnout
a vypnout přenoskou a vypínač již fungoval tak, jak měl, zastavení bylo vždy
spolehlivé.
  Čím to asi mohlo být ?
    Zdraví Pavel