[OT] Ropa

gatilo gatilo na centrum.cz
Středa Prosinec 19 02:23:15 CET 2012

 19.12.2012, 1:55:06

Proton bysme dnes objevili pravdepodobne levnej nez pred 100 lety,
protoze mnoho z potrebne experimentalni aparatury, kterou Rutherford
musel nechat draze vyrabet na zakazku, jde dnes koupit na internetu za par
stribrnych.
30m vrt kterej byl potreba k tezbe ropy pred 100 lety a kterej tehdy
vtralo 30 lidi 2 mesice, s dnesni technikou zvladne 3 clena parta za
odpoledne i s pauzou na svacinu.
Jedine snad opakovanim Michelsonova experimentu, by dnes bylo o dost
slozitejsi, nebot hlavnim problemem by patrne bylo, ziskat povoleni
pro praci se rtuti.
To jsou ovsem jen technikalie, ktere na zakladni princip klesajicich vynosu
maji jen marginalni vliv. Princip je totiz, jak se zda obecny, a plati
pro ropu stejne jako pro vedu.
Cilem tezby ropy, neni vytezeni konkretniho loziska, ale ziskat ropu.
Stejne tak, cilem vedy neni popsat nejakou konkretni castici, ale
ziskat informace (vedomosti).
Oboji je, i pres pokrok v pouzivanych technologijich stale obtiznejsi,
a prijde doba, kdy dalsi cinost bude sice technicky mozna, ele
ekonomicky nesmyslna.
Jisty rozdil tu ale je. Kdyz nebude smysluplne, tezit ropu, muzeme ji
nahradit jinym energetickym zdrojem. Ale cim nahradime vedu ?

S pozdravem Pavel
  mailto:gatilo + zavinac + centrum.cz