Google pre pamatnikov :)

J.Polivka jpolivka na volny.cz
Čtvrtek Prosinec 13 11:22:27 CET 2012

Ahoj,
měl jsem to udělané podobně. Tuhle záležitost jsem si odladil na ZX Spectru přes tónovku ale spínal jsem trnzistorem.
Tuším KF 504 a ještě jsem to měl oddělené optočleny.
Kde tehdy vzít tiskárnu že ?
Assembler samozřejmě ručně.
Psal jsem o tom tady asi před léty, jak jsem dostal japonský 8bit, tehdy už s několikařádkovým LCD displejem a 3,5" disketovkou.
Ta disketovka se připojovala přímo na vyvedenou sběrnici a měla kapacitu 300 kB.
Potřeboval jsem dostat data z dlps pásky do compu, zpracovat různým způsobem a vyjet tisk a upravenou dlps pásku pro další
použití.
Takže dlps byl vlastně vstupně výstupním zařízením.
Ten comp byl naprosto super a už v základu měl velmi dobrý BASIC, možnost volat podprogramy ve strojáku, což pro komunikaci s dlps
bylo nutné a umělo to autostart.
Ten autostart byl hodně důležitý, protože, jak jsem psal minule, tak disketovka byla připojena přímo na vyvedenou sběrnici a při
nevhodné manipulaci to mohlo jít do háje.
V konečné instalaci to bylo tak, že comp byl v železné krabici, ve které byla díra pro spoštění compu a vše po spuštění pak už
jelo samo via menu vytištěné na dlps a přes volbu na dlps klávesnici, která nahradila klávesnici compu. Fungovalo to spoustu let a
nakonec to bylo nahrazeno PC 286, přepsáním sw a život šel dál.
ZX Spectrum jsem používal i pro příjem radioamatérského dlps provozu a výsledky byly na svojí dobu úžasné. V profi sféře na rádiu
se používal provoz F6.
Já jsem měl k těm dálnopisům srdcově docela blízko. Moje maminka pracovala ve Strojexportu v dálnopisném oddělení a i během mojí
práce jsem se setkal s mnoha typy dálnopisů. RFT, Dalibor, ruské, ale T100. T100 byl spolehlivý a krásný stroj.
Kdysi vyšlo snad i v amáru nebo ve ST, že naši udělali elktronickou klávesnici k T100. Moc jsem se snažil ho tehdy získat, ale
nepodařilo se.
Pravděpodobně šlo jen o pár vývojových kusů.
Ještě se zmíním ke zvuku toho dálnopisu v odkazu. Bude to dle rychlosti asi více jak 50Bd.
Ten zvuk mi přijde jiný a i rychlost mi přijde vyšší než 50Bd.
Ale to už je detail.
Hezký den všem,
Jindra Polívka

  Ten dálnopis byl později moji první periférií vlastnoručně připojenou
k ZX Spectru. Protože jsem se tehdy panicky bál cokoliv připojovat na
neposílenou zadní sběrnici, na kterou jste jen křivě pohlédli a shořelo to,
řešil jsem to poctivě spojařsky - tónovou telegrafií, značky se vysílaly do
nahrávacího výstupu pomocí CW na 16 kHz a detekovaly diodovo-tranzistorovým
obvodem, který rovnou spínal jazýčkové relé. Zvládalo to 75Bd do zbrojovácké
T100 levou zadní :-). Zároveň to byl jeden z mých prvních programů v asm
Z80, ještě psaných "ručním assemblerem", neboť programový jsem ještě tou
dobou neměl :-). To bylo ale až 1982...
  Zdraví Pavel