[OT] Re: Zemneni laboratornich pristroju -- koax vs. 19" Al/Fe skrin

Marek Peca marek na duch.cz
Neděle Prosinec 9 20:05:41 CET 2012

> Ked chces by pripraveny niekde kde maju 3 vodikove masery a 10 ceziovych
> hodin tak sa tam najprv chod pozret aby si videl ako funguju a co vyzaduju.

Byl jsem tam a na otazky zemneni jsem se ptal nedavno, ale protoze jsem se
zjistil, ze to tam maj dost v hnoji a od obojiho trochu -- zemnene i
plovouci -- tak jsem si chtel obohatit nazor i zde. Urcite mi HW konfera
pomohla, aspon k cetbe knizky a normy od IEEE.

> Strielat na slepo a strachovat sa co bude ked bude nie je uplne optimalne.
> Opticka distribucia referencie s femto az attosekundovou presnostou na
> kilometrove vzdialenosti sa pouziva v linearnych urychlovacoch elektronov
> (napr. typu XFEL) uz pomerne dlho. Presne tento princip s odrazenym signalom
> a interferometrom. Ano, je to narocne na prevedenie, ale nie je to nic
> svetoborne.
> Toto ale nie je v ziadnom pripade zakladny vyskum ked uz spominas atomove
> hodiny zo 60-tych rokov.

Hodiny ze 60. let byly v 60. letech jeste v zakladnim vyzkumu, to byl jen
primer. Jinak: rozhodne netvrdim, ze ja nebo potencialni uzivatele delame
zakladni vyzkum v oblasti konstrukce techto casomernych pristroju. Ne,
mozna delaji zakladni vyzkum v oblasti geodezie, nebo je to proste
inzenyrske dilo.

Narazel jsem na to, ze nove metrologicke metody, ktere nejsou dnes jeste
aplikaci (pokud nepovazujeme redefinici SI sekundy za aplikaci) -- ale
mohou pres zakladni vyzkum treba jednou k necemu byt. Tolik k tomu, proc
si myslim, ze ma cenu hledat jine metody k prenosu casomerne informace,
nez obycejnou optoelektroniku.

> (..) Zakladny vyskum robia napriklad v IBM v zurichu ked
> sa pomocou fotonu a jeho kvantovych stavova snazia uchovat informaciu. Alebo
> casticovi fyzici na LHC, ktori sa zo zrazok snazia pochopit ako funguje
> hmota. Alebo aj tie atomove hodiny co z toho vzisli.

Samozrejme. Tak jsem to myslel.

> Zakladny vyskum v ziadnom pripade nie je skladanie existujucich komponentov
> za ucelom zlepsenia presnoti (napriklad prenosu casu na velku vzdialenost).
> To je vyvoj, alebo aplikovany vyskum.

Zajimavy pohled, nesouhlasim, ale myslim, ze je to uplne jedno.
Pravdepodobne ale nejsem s timto Tvym tvrzenim v rozporu -- myslim, ze
jsem to nenazval vyzkumem, ale rozhodne to nepovazuju za aplikaci -- uz
jen proto, ze neslo o zadnou zakazku ani reseni kratkodobe spolecenske
potreby.

> [...]
> ktore ledva stihaju pokryvat vyvoj novych urychlovacov a stavbu a
> prevadzku tych existujucich. Navonok to asi tak nevyzera ale luxus robit
> veci pre pripad ze z toho nahodou vznikne nieco uzitocneho tu uz davno
> nemame. Je to tazka drina, sice super high tech na hranici sucasnych
> technologii ale vzdy sa veci robia s konkretnym cielom a s konkretnymi
> terminmi. Az ked to uz funguje niekde v ramci nasich zariadeni si to
> mozu vsimnut "zakaznici" z vonku, ktorym sa "to" moze hodit na nieco ine
> ako to bolo povodne vyvinute. Bohuzial tak to je.

Opet se mi zrejme nepodarilo vyjadrit myslenku. Vratim se k Tvemu
souslovi: "hledat problem tam, kde neni". To vedec typicky dela, pokud
zrovna neresi nejaky skutecny problem. Ale vzhledem k tomu, ze velka cast
vyzkumu, pro nejz poskytujete infrastrukturu, neni resenim soudobeho
aplikacniho problemu, pak jste na tom co do naplne prace podobne, jako
G.Grosche -- taky hledate inzenyrske reseni na hranici soucasnych
technologii, jehoz cilem neni (zatim) jina nez vedecka poptavka.

ZdraviM.