Jak zmerit tantal

Miroslav Šinko sinkomiro na gmail.com
Sobota Prosinec 8 13:15:07 CET 2012

On 5.12.2012 13:06, Cihak na dkv.cst.cd.cz wrote:
> A při měření kondenzátorů se člověk opravdu často nestačí divit. Nedávno jsem opravoval nějaký LCD monitor. Periodicky vypadával a naskakoval obraz. Odhadl jsem to na vaný zdroj - typicky vadné kondenzátory. Tak jsem to otevřel, nikde jsem nic špatného nenašel. Všude správná a stabilní napětí. Tak jsem hledal nějakou jinou závadu. Už jsem to skoro zabalil ale jako poslední šanci jsem z domova přivezl osciloskop a nestačil jsem se divit. Na všech napětích byly superponované "obdélníky" s amplitudou cca 1/2 napájecího napětí. Tak jsem vyměnil kondy a monitor zase jede. Ale ty původní kondy vypadaly jak z obchodu - nic nafouklého nebo u zátky vyteklého. Za zvědavosti jsem je doma změřil ESR metrem a jeden ani nešel změřit (měřák nejvíc umí 12 ohmů) a další měly okolo 10 ohmů. Přitom vypadaly jak nové.

V nedavnej dobe som takto opravil 2 monitory. Jeden bol samsung, ten zo
dna na den prestal svietit. To, ze vypadlo len podsvietenie som zistil
jednak z toho, ze LEDka vo vypinaci spravne signalizovala stavy
(standby, on) a potom po rozobrati som silnou bielou LEDkou zasvietil
zboku do panela a obraz tam bol. Porucha bola ale uplne zjavna, zo 7
elytov na doske zdroja podsvietenia boli 3 nafuknute, z nich 2 uz
otvorene. Navyse samsung prezieravo pouzil poistku len pre zdroj
podsvietenia, ta bola zhorena. Preto ten vypadok zo dna na den.

Druhy bol acer, ten sa spraval tak, ako pisete - obraz vypadaval, resp.
po zapnuti nabehol, po chvili sa vypol. Takto bolo treba monitor par
krat zapnut, potom zostal svietit (asi zohriatie pomohlo). V zdroji
podsvietenia boli 2 nafuknute elyty. A ziadna poistka (teda okrem
hlavnej spolocnej na vstupe 230V).
Z tohto porovnania ma samsung prijemne prekvapil pouzitim tej poistky
len pre podsvietenie, zabrani vacsim skodam, take antikurvitko :-)

V oboch zdrojoch som preventivne vymenil vsetky elyty za nove low ESR.

Ked som hladal na webe nejake info o poruchach LCD este pred rozobratim,
ostal som prekvapeny, kolko "repair kitov", teda sad low ESR kondikov,
sa po svete ponuka. Napr:
http://www.ebay.com/sch/i.html?_trksid=p5197.m570.l1313&_nkw=samsung+lcd+repair+kit&_sacat=0&_from=R40
Vyjde lacnejsie objedat si ich, ako kupovat low ESR elyty u nas...

miro