Jak zmerit tantal

Zuffa Jan ZuffaJ na cgc.sk
Středa Prosinec 5 13:25:22 CET 2012

Tomu sa hovori "zamaskovane kurvitka"
Navonok nic nepoznate

j.

-----Original Message-----
From: hw-list-bounces na list.hw.cz [mailto:hw-list-bounces na list.hw.cz] On Behalf Of Cihak na dkv.cst.cd.cz
Sent: Wednesday, December 05, 2012 1:06 PM
To: hw-list na list.hw.cz
Subject: RE: Jak zmerit tantal

Nedávno se na MCU serveru objevil ESR metr podle nějakého rusáka. Bylo to tam tak asi před rokem. Postavil jsem ho a jsem velmi spojojen. Jako bonus to měří i malé odpory :-). Náklady na součástky jsou pár stovek.

A při měření kondenzátorů se člověk opravdu často nestačí divit. Nedávno jsem opravoval nějaký LCD monitor. Periodicky vypadával a naskakoval obraz. Odhadl jsem to na vaný zdroj - typicky vadné kondenzátory. Tak jsem to otevřel, nikde jsem nic špatného nenašel. Všude správná a stabilní napětí. Tak jsem hledal nějakou jinou závadu. Už jsem to skoro zabalil ale jako poslední šanci jsem z domova přivezl osciloskop a nestačil jsem se divit. Na všech napětích byly superponované "obdélníky" s amplitudou cca 1/2 napájecího napětí. Tak jsem vyměnil kondy a monitor zase jede. Ale ty původní kondy vypadaly jak z obchodu - nic nafouklého nebo u zátky vyteklého. Za zvědavosti jsem je doma změřil ESR metrem a jeden ani nešel změřit (měřák nejvíc umí 12 ohmů) a další měly okolo 10 ohmů. Přitom vypadaly jak nové.

Přeměřil jsem doma své zásoby el. Kondenzátorů a polovinu jich rovnou vyházel :-(. Kupodivu 30 let staré Teslácké vůbec nedopadly špatně. A to jsem se těšil že se jich zbavím :-).

	Martin.