Linux pro prosty lid - chvala Linuxu Mint Maya

Stanislav Šmejkal smejkal na smejkal.com
Úterý Prosinec 4 22:07:31 CET 2012

Dne 4.12.2012 18:52, Jan Waclawek napsal(a):

> [...]
>
> Kedze Vase zhnusenie vyplyva zo skusenosti poslednych 30 rokov vyvoja M$ OS, tak Vas poprosim o to porovnanie s Linuxom tak zhruba tiez po 30 rokoch, dobre? ;-)

To půjde těžko, Linux je na světě asi 21 let. Je faktem, že každá nová generace
windows má základní nastavení úplně jinde, kdežto u linuxu (v mém případě
Debian) pořád na stejném místě - sítě v /etc/network, logy ve /var/log,
naplánované úlohy /etc/cron.*, nastavení webserveru v /etc/apache(2). Je fajn,
když jsou nastavení human readable a jsou desítky let stejné. Jako firewall se
používá přes 10 let iptables, jako aktualizátor apt-get, teď aptitude se stejnou
logikou.

Standardní jádro zvládne téměř vše, přesto si můžete jádro zoptimalizovat tak,
aby podporovalo jen to, co používáte, a tím si zvýšíte výkon.

A teď Windows (používám je 90% času u počítače):
Programová data byla nejdříve v \Windows, potom v \Program Files, následně v
Document and Settings, ve Win7 v \Users. Nastavení sítě, firewallu,
naplánovaných úloh a webserveru je bůhvíkde v registrech, v každé verzi někde
jinde. O aktualizacích raději nemluvit.

Jádro windows je monolit, který dostanete a nehnete s ním. A funkčně (z pohledu
uživatele) je na úrovni toho windowsového.

Tím nechci zatracovat windows a chválit Linux, ale pokud se třeba na Debianu
něco naučím, tak mi to z 90% pravdqěpodobností vydrží roky, spíše desítky let. U
Windows je to s každou verzí jinak. Proč si myslíte, že je (v USA roky, u nás
teď) v módě iOS? Protože tam se taky nic moc nemění, uživatel prakticky o ničem
nerozhoduje, dostane všeho předinstalované a ono to funguje.

A nakonec aspekt finanční. I když je třeba Česká pošta podnik státní,
byrokratický a je typickým zákazníkem pro Microsoft, když by všechny přepážkové
služby běžely na Linuxu, jde o desítky tisíc počítačů s desítkami tisíc licencí
a tam to bude řádně znát. U naší obce s dvěma počítači nehraje cena windows
žádnou roli a to tím spíš, že se na nich dělají výrazně heterogentnější činnosti
než u té přepážky na poště.

Tudíž tato debata nemá smysl, protože pro každého je něco a každý se na lajně
(nebo spíš na kružnici?) Linux - Windows - iOS umístí tam, kde mu to vyhovuje.

Standa