Linux pro prosty lid - chvala Linuxu Mint Maya

Jan Hovorka OK1CJH na seznam.cz
Úterý Prosinec 4 21:30:56 CET 2012

Zdravím,

Já mám představu, že na SŠ (něco by určitě šlo i na ZŠ) by mělo být od všeho
trochu.
Určitě ne probírat zbytečně podrobně programy jedné firmy.
Stejně se neví, kde kdo skončí a tam kde bude se to rychle doučí.
Taky nějaká počítačová gramotnost, jako když nevím, jaké SW vybavení má
příjemce dat, tak mu to neposlat v uzavřeném formátu.
Co a jak funguje, co zajišťuje OS, API, GUI, ...

Co se týče mě, tak na ZŠ IQ151, a myslím si, že mi to dalo víc než SŠ, kde
nás učili MS zbytečně do podrobna a o ostatním nic.
Taky nějakou historii o prvních PC svět/my, ale o SW nic.
Na ZŠ to byl nějaký volitelný předmět (musel si každý vybrat něco z asi 3
nabízených předmětů).
Takže se sešla menší skupina žáků, kteří o to alespoň trochu měli zájem.
To se zase nedá srovnávat se SŠ, kde to měli všichni povinně a rychlos se
nastavovala podle nejpomalejších (zase všichni neměli PC, tak ani nebyla
možnost se to jinde naučit).

Po mě na SŠ chtěli M$-only. Tak jsem jim to exportoval. Prskali na
formátování, ale to už byl jejich problém.
S formátováním měly problém M$-only i mezi sebou (12 - 15 let zpět). Horší
bylo, že jsme i dostávali M$-only.

Na VŠ to chtěli vytištěné, tak to bylo jedno. Na VŠ to bylo celkem ok. Na PC
byly jak MS Office tak i Open Office (možná to byly Star Office, nejsem si
jistý). Také jsme dost dělali různé prezentace, nějak se Powerpoint
neosvědčil. Na každém PC to vypadalo jinak,
místo písmen s diakritikou někdy čtvereřky. Tak to většina dělala v PDF
menšina v HTML (no několik exotů i v ppt)

Mě situace v ČR připadá dost divná. Na školách se učí SW jedné firmy, stejné
firmy SW používají úřady a komunikují uzavřenýmy formáty.
Mě to připadá, jako obrovský tlak na obyvatelstvo na nákup/používání MS.

Honza