Linux pro prosty lid - chvala Linuxu Mint Maya

Milan B. milan na bastl.sk
Úterý Prosinec 4 20:30:20 CET 2012

On 4. 12. 2012 18:52, Jan Waclawek wrote:

> [...]
> Kedze Vase zhnusenie vyplyva zo skusenosti poslednych 30 rokov vyvoja M$ OS, tak Vas poprosim o to porovnanie s Linuxom tak zhruba tiez po 30 rokoch, dobre? ;-)
>
> Lebo ja osobne (ako uzivatel) som minimalne rovnako zhnuseny z chaotickosti *nuxoveho sveta. Kedze idu dlhe zimne vecery, doporucujem si precitat The Unix Haters Handbook, je to prave tych cca 30 rokov; a aj ked detaily su uz dnes z velkej miere irelevantne, to zakladne ponaucenie z toho bohuzial ostava.

Tu knihu som cital;  dodnes to povazujem za premrhany cas.  Ta kniha je
hnidopisenie v dnes neaktualnych alebo nepodstatnych detailoch. Hlavne
pojednava o Unixoch, ktore bezali na pracovnych staniciach a servroch a
vobec neboli urcene pre beznych uzivatelov. Pre beznych uzivatelov boli
OS/2, windows 3.11, Windows NT 3.1 a DOS a kdejake nadstavby nad nim.

Pouzivat tuto  knihu ako argument dnes - o 18 rokov burliveho vyvoja
neskor, a hlavne v oblasti desktopov (v dnesnom pojati), ktorych sa
prakticky ani netyka - je podla mna trochu scestne.

Ale aby sme si to dali do historickeho kontextu:
- kniha vysla v roku 1994 a bolo to pokial viem jedine vydanie (ktovie
preco?) - teraz je k dispozicii zadarmo snad vsade, napr. na
http://www.simson.net/ref/ugh.pdf
- kniha vysla 3 a pol roka po zverejneni uplne prvej verzie Linuxu;
slovo Linux sa v nej vyskytuje presne 0 krat  (nula krat);
- kniha vysla iba jeden jediny rok po vydani prvej instalovatelnej
distribucie Linuxu (Slackware 1.0 na 24 disketach), v tom case to bola
stal len hracka
- ako som zmienoval, alternativne operacne systemy pre beznych
uzivatelov boli OS/2, windows 3.11, Windows NT 3.1 , DOS a kdejake
nadstavby nad DOSom. V porovnani s dneskom boli hnusne a nedokazali
skoro nic. No a samozrejme cez terminaly aj Unix, VMS a kdeco ine. A
verte mi, v porovnani s mnohymi je Unixovy shell uplny raj.

To uvadzam hlavne preto, aby bolo zrejme, ze argumentovat touto knihou
je ako pouzivat nedostatky Windows 3.11 v boji proti Windows 7 ci 8.

Takze tu knihu treba brat s veeeeeeeelkou rezervou. Ale na
ospravedlnenie vlastnej neschopnosti alebo lenivosti moze byt dobra dost.

-m-