Linux pro prosty lid - chvala Linuxu Mint Maya

Michal Grunt michal.grunt na vynet.cz
Úterý Prosinec 4 14:11:34 CET 2012

Porad se bavime o beznem uzivateli.

Prepazky na Linuxu (pripadne na jinych postech kdy se to jiste administratori urputne snazili vzhledove co nejvice prizpusobit vzhledu Windows) viz jiny email. Musi tedy uzivatel tohot stroje Linux znat? Asi ne. Staci mu zaklady toho co se ucil ve skole - Windows (dvojklik, naucit se psat na klavesnici atd.)? Asi jo.

Samozrejme ze budou problemy s Exchange serverem asi jako se cimkoliv jinym kdyz je snaha o spolupraci mezi Windows a Linuxem.

I kdyz pisete, ze delate ve trech a jste samostatna divize, tak porad delate pro velkou firmu resp. zpracovava se asi nepomerne vetsi mnozstvi dat nez v bezne male firme o dvaceti lidech (ktere data primarne netvori, ale VT pouziva jako podpurnou techniku treba pro projektovani a psani dokumentace, prijem posty), tam ten serverovy procesor naddimenzovany vetsinou je (i kdyz to neni zamer). Server se v takove firme kupuje min. na pet let - muze vydrzet i dele, ale po zaruce na nem nikdo asi citliva data nechavat nebude. Virtualizace se v mensich firmac vetsinou moc nedela, protoze to prinasi dalsi naklady (instalace a nastaveni podpurneho software, problem s UPSkou kdy musi mit LAN rozhrani, aby to "hromadne" komunikovalo, aktualizace softwaru pro virtualizaci, ne zrovna trivialni zalohovani kdy je opet potreba neco lepsiho - jasne funguje to pak lepe (snapshoty atd.), ale jsou na to potreba zase prostredky...) a mala firma vetsinou vice jak jeden server nepotrebuje.

Odesílatel: hw-list-bounces na list.hw.cz [hw-list-bounces na list.hw.cz] za uživatele RV [vicek.radek na cpost.cz]
Odesláno: 4. prosince 2012 13:49
Komu: HW-news
Předmět: Re: Linux pro prosty lid - chvala Linuxu Mint Maya

Ale to je presne to v cem se mylite... v textu.

Radek Vicek

Dne 4.12.2012 13:12, Michal Grunt napsal(a):
> Ale tady se bavime o "normalnich" mensich firmach nebo skolach kde
> jsou maximalne desitky pocitacu ne o nejakem hostingu nebo firem jako
> je "vase" CP.
To je naprosty omyl - takhle to vubec nefunguje. Ja delam v divizi, kde
jsou tri lidi (vcetne me) na kompletni vyvoj (DB , WWW, backoffice,
sklad, rizeni vyroby) a celkem lidi odhadem 80 ve trech strediscich.
Jsme tedy presne velmi mala firma jak pisete. Prave proto, ze nas je
malo tak si nemuzeme dovolit se s necim. Na nastaveni lin serveru mi
staci zkopirovat par cfg souboru. Nez to oklikam a na nic nezapomenu na
win tak mam hotove tri lin servery.

Paradoxne nejvetsi problemy jsou prave s Exchange serverem, ktery
neprovozujeme primo my.

Jaka je asi pravdepodobnost, ze uchazec skonci prave v
> mensi firme nez v nejakem molochu kde sice bezi Linux, ale u koncaka
> jsou stejne Win nebo v pripade CP DOSove okno u prepazky ;-) nebo to
> je TXT terminal?.
No tady jste trosku slapnul vedle - v zazemi bezi uz leta servery na
linuxu a na prepazkach o neco kratsi dobu je uz take Suse linux. ;-)

  K cemu by byl na skole nebo ve firme o triceti
> lidech superpocitac jako mate vy? Nejspis k nicemu. V dnesni dobe kdy
> 1GB stoji par korun a moderni serverove procesory jsou
> naddnymenzovane tak, ze utahnou nekolik virtualnich stroju je
> premysleni o tom, kde usetrit xGB pameti asi zbytecne.

vy opravdu zijete mimo realitu - prave proto, ze se dnes pouzivaji
virtualizace je treba setrit - pokud si HW musite zaplatit tak zadne
naddimenzovani neni - to si muzete dovolit doma na domacim PC
rozdil mezi serverem a tim co mate doma neni vetsinou ani moc ve vykonu,
ale hlavne ve spolehlivosti - vsechno redundatdni, vymenitelne za chodu
- za to si platite

a on je dost rozdil, jestli na jednom HW rozjedu ty virtualy dva nebo
ctyri - zrovna ted to hlidam a divam se na rozdily na serverech bezicich
na linuxu (co jsem preklapeli) a win - ty rozdily jsou dost znacne ve
prospech linuxu (co neprekvapi tak hlavne v sitove propustnosti)

Jinak neni to tak davno co nam v Brne jelo SQL na NCR S26 (z roku 1999)
a to na tom jeste soubezne bezel fileserver. Na takovem superpocitaci
byste asi doma delat nechtel. ;-)