Konec zarovek

Richard Kaliciak hw.kaliciak na stonline.sk
Pátek Srpen 31 14:51:34 CEST 2012

 Dobry den,

prosim vas, uz tolko neplacte za ziarovkami. Este som nikoho nevidel,
aby doma svietil pri podlahe, len aby si zakuril.
Kazdu chvilu je tu diskusia o kurvitkach, globalizatoroch a lacnych
vyrobkoch z Ciny. Preco je zivotnost ziarovky len 1000 hodin? Pretoze sa
na tom vyrobcovia v roku 1924 dohodli. Predtym bola zivotnost ziaroviek
aj 5000 hodin.
V 80 rokoch (1981?) vyvinula NARVA v NDR ziarovku so zivotnostou 2500
hodin. Ked ju prezentovali na vystave v Hannoveri, mysleli si, ze tym
prerazia na zapadny trh. Ale riaditel ORSAMu sa im vysmial a povedal im:
"vy sa chcete urobit nezamestanymi?".
(Osobne som sa s tou ziarovkou stretol na zachode v 4,5m vyske, ked som
byval v podnajme a maloval som strop. Moznoze tam svieti este dodnes.)
V roku 1991 bolo v Nemecku zvysene nominalne sietove napätie z 220V na
230V, co prinieslo "usporu" zivotnosti ziarovky z 1000 na 700 hodin.(Ako
jedna z prvych zareagovala znovu NARVA zmenou technologie, takze
zivotnost bola znovu planovanych 1000 hodin.)
Volakedy sme mali v obyvacke pekny skleneny luster s 3+3 ziarovkami so
zavitom E14. Dost casto sme tam menili ziarovky a po revolucii to bolo
este horsie. 60W ziarovky mali pocitovu zivotnost asi mesiac, 40W na tom
boli lepsie, ale na ten prikon (240W) to bolo malo svetla. Nedalo sa pri
tom poriadne citat, to svetlo bolo viditelne zlte. Zlty zvyraznovac bol
len tazko rozoznatelny. (To plati aj dnes pri teplych usporkach 2700K.)
Celkovo som mal po revolucii zo ziaroviek ten dojem, ze su cim dalej tym
viac smejdovejsie a nevydrzali ani tych deklarovanych 1000 hodin. Mozno
boli plnene obycajnym vzduchom.
V roku 1991 som kupil prvu kompaktnu uspornu ziarovku od OSRAMu, asi
25W, stala neuveritelnych 25 DM. Mali sme ju donedavna (02/2012) v
kuchyni, ked sa po vyse 20 rokoch denneho svietenia odporucala.

Nahrad za ziarovky existuje dostatok, najblizsie su halogenky a ani nie
su o moc drahsie (dvojbalenie v akcii za 1€). Okrem toho, ze maju belsie
svetlo, maju aj dlhsiu zivotnost. Moj osobny favorit su usporky s
farebnym podanim 0,9 (940).

Ak sa chce niekto zasobit ziarovkami, tak nech aspon hlada tie so
zivotnostou 2000 hodin (alebo bez toho kurvitka, co je v nich). Mne za
tymi smejdami luto nebude. A pri cene 0,235€/kWh uz vobec nie.

Richard Kaliciak

http://en.wikipedia.org/wiki/Phoebus_cartel
http://de.wikipedia.org/wiki/Phoebuskartell
*NARVA* = N (Nitrogenium), AR (Argon)