Dispenser pro davkovani pajeci pasty

Milan B. milan na bastl.sk
Pátek Srpen 17 21:14:42 CEST 2012

> Ta pasta, ked zostarne, nielenze stuhne, ale podla mna sa tam moze zmenit ciastocne aj ta chemia, co tam je okrem tej spajky. Taka ta vyse roka stara po pretaveni vyzera inak, nez nova - ma taky akysi krupicovejsi, menej hladky vzhlad. Moj nicim nepodlozeny tip je, ze sa v peci v tej aktivacnej faze ta zmenena chemia nerozpadne a neodsmrdi tak rychlo nez ta povodna, a potom to buble inak nez ma ked je to uz v pretavovacej faze. Mozno kebyze experimentujem s priebehom v peci, tak sa da dosiahnut aj dokonalejsi vysledok, no ale to robit nebudem. Jasne, cin je vzdy len cin, ale niekedy clovek radsej da trocha viac korun za istotu a pohodlie.

Ja som to pisal hlavne preto, ze existuje aj lacnejsia alternativa (pre
take to domace bastlenie). Ked vyschne pasta za 3E tak to nasere trochu
menej, ako ked vyschne pasta za 30E

Prekonal som vrodenu lenivost a vyskusal som pasty, ktore mam k
dispozicii: Aoyue z roku 2005 (tryska bola uplne vyschnuta, musel som ju
prevrtat), Stannol expirovany 12/2006 a ten zmienovany Lodestar z 04/2010.

Vysledok - vsetky sa pre rucne osadzovanie daju pouzit. Tu "zmenu
chemie" by som nejako nezvelicoval. Skor ide mozno o nerovnomerne
pokrytie cinovych guliciek tavidlom (po vyprchani rozpustadla), aj ked
nejake zmeny v chemickych vazbach vylucit nemozem.

Skusil som to nafotit (aj ked mini 3D objekty s kovovym leskom sa snad
poriadne nafotit nedaju). Pasta bola nanasana  zapalkou (preto je
mnozstvo rozne). Pod mikroskopom povrch vyzera ako kryhy zoxidovaneho
cinu, co tomu dava matny vzhlad - to naznacuje nedostatok tavidla na
povrchu. (s vynimkou Stannolu, ktory sa topi v tavidle, preto sa s nim
zle robi aj po siestich rokoch). Ten nedostatok tavidla moze byt
sposobeny aj tym, ze bolo z povrchu vyfukane (horuci vzduch bez predhrevu).

Zlava doprava: Stannol, Aoyue, Lodestar:
http://static.bastl.sk/rozne/pasty.jpg Plosky maju rozmer nejakych 2.4
na 1.8 milimetra.

Kazdopadne, cin sa pri pretavovani pekne rozlial a zbehol do kopceka,
tak ako sa slusi a patri.

Tam, kde je treba dosiahnut opakovatelne definovany vysledok a pouzivat
definovany postup (ci uz seriova vyroba alebo servisne vymeny kdejakych
BGA a WCLSP), tam sa asi expirovane a vyschnute pasty nehodia. Ale aby
som v domacich podmienkach osadil tehly 0603 alebo nejake 0.5mm QFP -
tak uplne kludne a bez obav.

-m-