Prosba - monostabilni obvod s MCU

Jirka zaloha na volny.cz
Čtvrtek Srpen 16 11:45:55 CEST 2012

Mám po dlouhé době jednu prosbu na MCU odborníky. O co jde: potřebuji co
nejjednodušší zapojení monostabilního obvodu s MCU. Proč MCU? Protože je
potřeba čas 30 minut, což lze analogově jen obtížně a s CMOS 4060 je to
zase víc součástek. Vím, že při použití vnitřního oscilátoru v MCU se
prakticky může jednat jen o jedno pouzdro, totiž onen MCU... Jedná se o
náhradu "odešlého" časovače v hotovém zařízení, přičemž místa je tam
málo a hodnota zařízení mizivá, je to spíš vůle ho kvůli tomu nevyhodit.

Požadavky:

Funkce: po připojení napájení se nic nestane, výstupní puls se
vygeneruje až náběžnou hranou na příslušném vstupu. Alternativně by bylo
vhodné, aby se puls dal předčasně ukončit hranou na jiném vstupu.

Napájení: +5V

Přesnost: není vůbec kritická, stačí v řádu desetin až jednotek %

Volba délky pulsu: psal jsem 30 minut, ale ideální by bylo, kdyby se
změnou jednoho parametru v *.hex souboru dal nastavit čas ve výrazně
širším rozmezí (řekněme zlomky sekund až hodiny), aby byl obvod
universálněji použitelný i v budoucnu a jinde. Příp. použít přepínání
délky propojkami na vstupech MCU.

Volba náběžné/sestupné hrany vsupního pulsu: není nutné, ale bylo by
příjemné (opět asi nejlépe změnou parametru v *.hex)

Polarita výst. pulsu: aktivní H, kdyby byla i invertovaná, neškodilo by.

Pouzdro MCU: max. 8 pinů, lépe 6, čili asi nějaký PIC nebo ATtiny, co
nejlevnější (?)

Našel jsem několik hotových konstrukcí, ale žádná z nich není "to pravé
ořechové", vždycky se najde něco, co mi komplikuje život nebo nesplňuje
některý z požadavků.

1) HCT550 (http://microproject.sourceforge.net/#link2): umí jen max. 10
sekund; stačila by asi úprava firmware (?). V šuplíku mám PIC12C509,
kdyby se dal použít ten, asi by to bylo řešení.

2) šestinásobný MKO od zde občas přítomného kolegy
(http://www.dhservis.cz/dalsi_1/mko.htm): umí fixně jen 4 vteřiny, je
použitý zbytečně velký MCU (já potřebuju jen 1 kanál). Zase by stačila
úprava firmware pro menší MCU a variabilitu časů?

3) Long Period Astable Timer
(http://picprojects.org.uk/projects/ldt/ldt.htm): propojením hold a Q
údajně vznikne monostabilní obvod. V šuplíku mám PIC12F675, takže by to
možná bylo nejschůdnější. Pro generování *.hex to ale vyžaduje instalaci
molocha MPLAB, nebo je nějaké jiné "lite" řešení překladu?

4) Dual Light Timer (http://jap.hu/electronic/lamp.html): zdá se hezky
použitelné, ale neumím modifikaci pro 12C508 (resp můj 12C509 či 12F675)
a pro vyloučení fce konstantního zapnutí. Pro překlad je zase asi nutný
MPLAB?

5) Timer for charging batteries (http://www.bittnar.info/en/download/):
nevhodné časy, bylo by asi nutné změnit ve zdojovém kódu, ten je v
PICBasicu, překladač tuším není free...

Resumé: uvítám jiné odkazy (včetně konstrukcí s jinými MCU než PIC -
musí být programovatelné via ASIX Presto), pomoc s úpravou kódu či s
jeho překladem do *.hex atd.

Zřejmě to pro SW odborníka bude skoro ptákovina, ale mě bohužel
programování MCU jaksi minulo a dodnes jsem s tím nic neudělal ;-(

Díky

---
Jirka