Hlasitost USB audio zariadenia vo WinXP, was: Avast detekujeTrojana

Jan Waclawek konfera na efton.sk
Čtvrtek Srpen 16 07:46:48 CEST 2012

On Wed, 15 Aug 2012 19:11:20 +0200 (CEST)
Vojtěch Bubník <bubnikv at seznam.cz> wrote:

> K zadnemu prevzorkovani nedojde, jen k nasobeni cislem < 1. To pokud se provede ve floating point a spravne se zaokrouhli, tak samo o sobe zadnou brutalni chybu nevyloudi, rekl bych tak maximalne pul bitu.

To zavisi na tom, o kolko sa ta hlasitost posunie. Nezabudnite, ze sluch je od prirody logaritmicky. Ten rozsah hejblatok byva niekolko desiatok bitov, t.j. ak supatko ma plny rozsah a date ho trebars do polovice, tak u 16-bitovej zvukovky stratite 8 bitov.

Mimochodom, to, ci nastane prevzorkovanie u tych WV+, to vobec nie je trivialna zalezitost a zalezi na viacerych faktoroch typu pocet a typ pripojenych zvukoviek a pocet beziacich programov pracujucich s nimi a sposob ich pristupu k zvuku. Rozhoduje o tom OS a tiez nie je trivialne zistit, ci prevzorkovanie nastalo alebo nie. Naviac, WV+ aj ked neprevzorkuje, ale len robi softwarovu upravu hlasitosti, tak pouziva pritom dithering. Ako vravim, typicky nic z tohoto nevadi, ale pre niektore aplikacie ano.

> Problem je podle me bud uz v radiu - tedy uz zvukovka je prehulena, a nebo v software od K1JT, tedy ze neumi pracovat s plnym 16bit rozkmitem.

To radio ma podla webu dynamicky rozsah 110dB, takze 16-bitova zvukovka naozaj vyzaduje na vstupe nejaky "predregulacny" prvok, to tam japonski inzinieri mohli dat.

Ale chyba je IMHO inde - ten WSJT je program na lovenie signalu zo sumu, a podla jeho navodu vyzaduje "nastavit" uroven sumu na akusi jeho nulu, namiesto toho aby umoznil uzivatelovi urcit, kde to je, alebo si ho zistil sam a prisposobil sa tomu.  To je pre mna nepochopitelny princip ktory nuti uzivatela znizovat potencialnu citlivost metody - predsa ak mam sum na urovni 8. bitu a dynamicky rozsah mojho radia je taky, ze pri tomto sume je "sum radia" 1 bit (t.j. tych 7 bitov je "sum pasma" nech je to uz cokolvek, a z nich ten uzitocny signal lovim), tak ak ma nuti program stiahnut signal na uroven trebars 5 bitov, tak tie 3 bity stracam, bodka.

V tom pripade (t.j. ze problem je v zle napisanom spracovavacom softe) je fakt, ze je uz vlastne jedno, ci sa to robi analogovo alebo digitalne, akurat u digitalu vidim viac moznosti ako to pokazit (presnejsie: obvykle je pouzity software, do ktoreho nie je vidiet, napr. u toho WV+, takze sa neda posudit, ci je tam nejaky zdroj problemu; naviac ten potenciometer je blbuvzdornejsie a univerzalnejsie riesenie aj na ine aplikacie vzhladom na uz uvedeny rozdiel medzi dynamickym rozsahom radia a zvukovky).

> Pokud je zvukovka prehulena, tak bych zkusil hnout na radiu atenuatorem.

Aj napriek tomu co bolo napisane hore, toto by som nerobil, vzhladom na to, ze je to radio s DSP a ze sa jedna o lovenie zo sumu. Dovolil by som tomu DSP spracovavat co najviac vstupneho signalu, aj ked sa potom na vystupe nejake bity zahodia.

> Apropos, atenuator ma byt nastaven tak, aby sum pasma jen mirne vylezal nad samotnym sumem radia, tim je dosazeno maximalniho dynamickeho rozsahu radia.

Znova, v tomto konkretnom pripade nie, pretoze ide o lovenie zo sumu, t.j. vystupny signal nebude chodit prilis nad sum. V tomto pripade treba atenuator vyradit (podla moznosti). Ak sa objavi taky signal, ze je radio prebudene, tak to urcite nebol odraz od meteorickeho roja :-)

wek