RE: OT: plynový kotel - doporuceni, zkusenosti

amartinik2 na seznam.cz amartinik2 na seznam.cz
Středa Srpen 15 21:13:36 CEST 2012

Pan Vladimír má pravdu, ale taky mě pobavil - udělal jsem to, co nedoporučuje.

Moje předchozí situace:
Byt 70m2, kotel Gasex 14 (14kW, nebyl turbo), Karma na ohřev vody, 4 lidé, průměrná roční spotřeba plynu mezi 2000 a 3500m3 (roky 1995 až 2004)

Dnes - (od r. 2004) kondezační kotel Baxi HT Prime, průměrná roční spotřeba mezi 1200 a 1500m3,
takže úspora 40% !!!
Nepředělával jsem radiátory, topím na 23,5°C.
Bydlím v Brně, takže pro Horskou Kvildu moje situace neplatí!!!

Fakta:
1.kondenzační kotel má max. teplotu vody 70-75°C - podívejte se, zda Vám to stačí.
U mne ano - při venkovní teplotě -20°C jsem topil na 70°C a bylo vytopeno (ale asi jen na 22°C, už si nepamatuji, ale zaznamenaná spotřeba byla cca 12m3/den, zatímco v průměrné zimě
se pohybuji mezi 6 až 9m3 pro 0 až -10°C).
2. nepoužívám zásobník, teplou vodu mám nastavenu na 49°C, což v primárním okruhu dělá 57°C.
Při sprchování nemíchám se studenou, jsem příjemně opařen.
To má vliv i na účinnost - při použití zásobníku musíte kvůli Leggionele mít aspoň občas >60°C, takže v primárním okruhu >65°C.
3. Nulový bod, kdy kondenzační přínos končí, je okolo 60°C. Ale i nad touto teplotou má
kondenzační kotel vyšší účinnost, než obyčejný, protože teplota spalin do komína je nižší,
kondenzace nevadí, netřeba ji potlačovat vysokou teplotou spalin do komína (literatura uvádí až 150°C
pro obyč,kotle, protože nemají nerez výměník).
4. Kotel jsem si nechal instalovat od velké firmy, která má u prodejce kotlů slušnou marži, takže jsem
ušetřil 1/3 ceny a měl namontováno oproti koupi a samostatné montáži.

Aleš