DCF77 [bylo: zase uroven skoly]

Marek Peca marek na duch.cz
Sobota Srpen 11 08:54:15 CEST 2012

Dobry den,

nebudu se vyjadrovat k bakalarce, jen okomentuju DCF a svoje dosavadni,
byt zatim velmi male zkusenosti.

> Co bylo ale účelem celé práce - zdroj přesného kmitočtu, tam bych čekal že se
> zamyslí nad tím, co z toho leze. Signál DCF má mimo modulace ASK i FSK a i
> když tahle modulace je dost rychlá, čekal bych že bude řešit jak moc jí ten
> krystalový filtr potlačí.

Pokud se nepletu, DCF77 pouziva krome ASK (B)PSK. Popis jsem obdrzel na
pozadani od autora systemu, ale pozdeji jsem zjistil, ze se vyskytuje v
sborniku 2nd European Frequency and Time Forum tusim z Neuchatelu,
kteryzto je, jako vsechna ostatni EFTF, bezplatne k stazeni na webu.

Ale jinak je samozrejme uvaha pravdiva, tato modulace rozsiruje frekvencni
spektrum. (Je pouzita pseudonahodna modulace kodem, stejne jako v GPS.)

Mimochodem, co me zaujalo na modelovem prijimaci teto pseudonahodne BPSK:
vypada temer shodne, jako typicky jeden kanal prijimace GPS, ale lisi se v
tom, ze smycka AFC je vytazena _pred_ pseudonahodnou demodulaci, kdezto v
GPS, pokud vim, se to odvozuje az z driftu _za_ pseudonahodnym
demodulatorem. Mate na to nejaky nazor? Mam dojem, ze to u GPS je
robustnejsi, ale nejsem si ani jist, zda je to vazne nutne.

> Pro přijímač použil historicky cenný A244D, no dejme tomu. Do filtru dal
> krystal zatížený 10KOhm, což u tohoto kmitočtu odpovídá téměř provozu
> krystalu do zkratu. Sice ten krystal taky nějak přibližně nasimuloval, ale
> aby dal do série trimr na doladění, to už ho nenapadlo. Simulace mu to
> neukázala :-( Ostatně kompenzace paralelní kapacity krystalu snad taky není
> taková věda, kapacita je uvedená v katalogu a dá se i změřit.

Prihlasim se se svym barbarskym resenim, kde bylo suboptimalni asi vsechno
a nic jsem nepocital, jen jsem to chtel mit rychle hotove: vzal jsem
AD620, nic ladeneho v nem nebylo, na vstup feritku a vzorkoval jsem to v
1. zrcadlenem pasmu 16bit A/D prevodnikem (zbytecne moc bitu, ale byl
suplikem). V PC vypadal signal pouzitelne, vzdor tomu, ze jsem prijimal
treba 20cm od CCFL VN zdroje. Ale je fakt, ze to bylo v Teplicich, tam je
mozna silnejsi signal.

Tesil jsem se, ze si jednoho dne strihnu tu BPSK demodulaci, kterou zatim
asi skoro nikdo nepouziva, ale vzhledem k tomu, ze jsem to k nicemu
doopravdy nepotreboval, zustalo to spolu s hromadou jinych hracek v
nekonecnem FIFU...

ZdraviM.P.