Re: Zdroj do PC - porucha a možnost opravy ?

AZE aze na seznam.cz
Úterý Srpen 7 22:00:50 CEST 2012

Malé dotazy: k čemu je v PC kilowattový zdroj a z čeho usuzujete, že je kvalitní, když po dvou letech nejde zapnout?
AZE
  ----- Original Message -----
  From: Pavel Kořenský
  To: 'HW-news'
  Sent: Tuesday, August 07, 2012 9:10 PM
  Subject: Zdroj do PC - porucha a možnost opravy ?

  Zdravím,

  Nějak se mi rozbil zdroj v PC za poněkud podivných okolností. Podotýkám, že se jedná o velmi kvalitní zdroj (FSC 1000W, cena nového před pár lety cca. 5000 Kč).

  Normálně svůj velký počítač nevypínám, takže zdroj fungoval v 24/7/365 zcela uspokojivě přes dva roky. Jenže co čert nechtěl, jeli jsme na dovolenou a moje drahá si někde přečetla, že přístroje ve Standby moc žerou a začala huhlat, že vše nepotřebné by se mělo na ty tři týdny vypnout a tak podobně.

  Takže jsem počítač zcela korektně z Windows vypnul, následně jsem přecvaknul síťový vypínač na zdroji, odpojil zdroj ze zásuvky a odjel na dovolenou. Po návratu se počítač už zapnout nepodařilo. :-(

  Závada se projevuje tak, že pokud je zdroj zapojený do motherboardu, tak LED na motherboardu bliká v intervalu cca. 0.3 sekundy, jako by se zdroj periodicky zapínal a vypínal. Zároveň v tom rytmu lupá v připojených reproduktorech. Když zdroj od motherboardu odpojím a na ATX konektoru zkratuju piny 15 a 16 aby zdroj mohl nastartovat, tak zdroj po zapnutí najede, ale jde jen 12V větev (větráky se roztočí). Větev 5V nejde, teploměry které mám zapojené na vstupu a výstupu chladící vody a které jsou napájené z 5V větve přes HDD konektor se nezapnou a při kontrole voltmetrem na té 5V části není napětí.

  Neměl jsem čas ani náladu to po návratu z dovolené řešit, takže jsem namontoval do počítače nový zdroj a všechno jede tak jak má, takže závada je skutečně v tom starém zdroji.

  Protože jde o celkem kvalitní a ne zrovna levný zdroj, přemýšlím, že bych ho ve volných chvilkách zkusil opravit a uschoval ho jako zálohu pro případ nouze. Napadá někoho, kde by mohla být chyba ? Visuálně a čichově tam žádný zkrat není. Zdroj se korektně vypnul a při pokusu jej zapnout po cca. třech týdnech už nenajel. Pokus o zapnutí nebyl doprovázen žádným bouchnutím, kouřem nebo tak. Prostě zdroj nenaběhnul, visuálně je zcela v pořádku, nic není ohořelé, žádné nafouklé kondensátory nebo tak.

  Díky za radu

  PavelK