OT Beryllium (bylo kviz na utorok)

Pavel Troller patrol na sinus.cz
Pondělí Srpen 6 12:40:38 CEST 2012

Zdravim,

> Na horeni zeleza podle me nedojde - tolik energie tomu asi tim krisnutim
> nedodas.

ja si myslim taky, ze na 99% ne, ale ty protivybusne normy musi byt
"bombenfest" a tak se na to nespoleha a resi se to jeste jinou slitinou.

> V zeleze podle me hori hlavne uhlik. Taky si vsimni, ze nektere zelezo pri
> rezani haze jisker jak ta zminovana prskavka a z nektereho sotva vyleti
> jiskricka.

Vyborne! To mi nahrava do noty :-). Jake druhy zeleza/oceli VUBEC napr. pri
brouseni nejiskri ? Preci nerez! A Cim je nerez charakteristicka ? No preci
velmi nizkou reaktivitou... Proto nerezavi. Naopak, cim mene uslechtila ocel,
tim vice jiskri a taky tim vice rezne. Myslim, ze to jde ruku v ruce. Uhlik
se mozna bude podilet jako iniciator horeni, protoze se snaze zapali, ale
naprosto bezpecne shori i ten zelezny prasek.
  Mimochodem, chcete-li videt doopravdy horet zelezny predmet, jde to, ale
je treba pouzit cisty kyslik. Delali jsme ten pokus ve skole v chemii. Vezme
se ziletka (nejaka obycejna, ty nerezove prave z vyse popsane priciny nejsou
vhodne) a zapichne se jednim ruzkem do kousku korku. Korek se zapali a cele se
to strci do dostatecne velke nadoby naplnene napr. elektrolytickym kyslikem
(pochopitelne bez pritomnosti vodiku :-) ). Korek se velmi rozohni a od nej
krasne vzplane ziletka. Typicky pri tom prska a sajnuje to vic nez horcik.
A nektere dokonce zustanou horet (alespon chvilku) i po vytazeni z toho O2
i na vzduchu.

Zdravi Pavel