OT: HP Pavilion DV6 - trocha te negativni publicity

Petr Zahradnik clexpert na clexpert.cz
Pondělí Srpen 6 00:24:38 CEST 2012

Původní zpráva ze dne 5.8.2012 od Jirka:

> 24měsíční záruka mezi podnikatelskými subjekty je zcela věcí
> vstřícnosti prodejce.

Však jo. Ale když ji prodejce poskytne, tak to platí. Jinými slovy,
pokud něco nakoupím jako podnikatel, pak už ten rozdíl vidím v
okamžiku nákupu. To je fér. Mně by připadalo fér i to, kdyby dvouletá
záruka nebyla povinná ani pro občany. Mohl by se rozhodnout, jestli
nakoupí tam, kde mu dají 6 měsíců nebo 24 měsíců nebo 36 měsíců. Bylo
by to podle mě daleko víc férové než povinná dvouletá záruka, protože
když ten prodejce nechce, tak dokáže zákazníkovi pořádně znepříjemnit
život. Mnohdy se zákazník na reklamaci i vyprdne a prodejce si mne
ruce.

Správné uznání záruky je pro prodejce dobrý prodejní nástroj. Třeba já
jsem si byl nedávno kupovat boty. Na jaře, když jsem už nechtěl chodit
v zimních. Vybral jsem si, koupil jsem, zaplatil, byl jsem spokojen.
Po třech dnech nošení jsem trochu víc zatáhl za tkaničky a poutko se
utrhlo. Logicky bylo málo prošité, jinak by se to nestalo. Poutko se
utrhnout nesmí. Donesl jsem je do prodejny a žádal okamžitou výměnu za
nové boty nebo vrácení peněz.

Prodavačka se na boty podívala a uznala, že opravdu vidí, že poutko
bylo málo prošité. Není hloupá, boty neprodává týden. Nicméně že ona
nemůže tu závadu posoudit a že to musí kamsi poslat. A že do 30 dnů to
posoudí a dají mi vědět. Já jsem protestoval, že takovou závadu může
posoudit na místě a boty vyměnit. Ona zase že nesmí, že kdyby to
neprošlo, musela by boty zaplatit. Poradil jsem se s právníkem a ten
mi řekl, že by to mohla posoudit, nicméně opravdu má nárok to poslat k
odbornému posouzení a nic s tím nenaděláme. Jen kdyby záruku potom
neuznali, že pak to zařídí.

OK, no, nedá se nic dělat. Jak to dopadlo? Copak jsem mohl chodit
měsíc v zimních botách? Ne. Šel jsem si do jiného obchodu koupit nové
boty. Proč bych si je kupoval v tom samém obchodě, když mi nevyšli
vstříc? Takže jsem si okamžitě šel koupit jinam jiné boty. No a za
měsíc (ano, oni to fakt zkoumali měsíc) jsem si při cestě kolem
vyzvedl peníze v tomto obchodě, protože záruka byla uznána.

Obchod díky takové záruční politice prodělal. Kdyby měl kvalifikovanou
osobu na prodejně (a že tohle ta prodavačka pozná okem, nemusí být ani
extra kvalifikovaná), prodali pár bot a v budoucnu další páry bot.
Takhle neprodali boty, měli náklady s reklamací a nevydělají ani v
budoucnu, protože už si tam boty koupit nepůjdu. Ani tkaničky si tam
koupit nepůjdu. Co by se stalo, kdyby závadu pracovnice čas od času
špatně posoudila? Dali by je opravit a vyčistili a prodali třeba se
slevou. Podle mého názoru by ve výsledku jasně vydělali.

Petr Zahradník, počítačový expert

Petr Zahradník, Computer Laboratory
Obvodová 740/14, 400 07 Ústí nad Labem
telefony: 910 256 000, 910 80 60 40, 475 501 627, mobil: 602 409 601