piatkova kvizova otazka - mozno je to prekvapujuce, ale pre zmenu, nie je OT... :-)

Jan Waclawek konfera na efton.sk
Pátek Srpen 3 12:37:13 CEST 2012

2A lab.zdroj s prudovou poistkou nastavenou na cca 500mA, za tym 400mA polyswitch a 7805... Tam to obmedzene fakt nebolo.

Schvalne, zobral som novy:
2V - 0.01mA
3V - 0.3mA
4V - 1.4mA
5V - 3.3mA
6V - 8mA

Ale to len ked som pripojil to napatie na velmi kratku dobu, tak max. 1 sekundu. Ked som to nechal dlhsie, prud zacal stupat, a to aj pri 2V. Na 5V vystupal na onych 100mA asi za 10 sekund. Po "vychladnuti" je uz ten "prvotny" prud vacsi, desiatky mA, a na 100mA sa dostane rychlejsie, za sekundu-dve. Ak sa takto "nacaty" kondik potom zapoji do spravneho smeru, tak sice ma vyrazne vyssi zvod (stovky uA, asi o 2-3 rady viac nez novy), ale kupodivu casom klesa (aj ked nijako nie dramaticky), takze sa do urcitej miery "hoji". To "zahojenie" je vidiet znova aj v dlhsom case kym sa dosiahne 100mA pri opakovanom zapojeni do zaveru. Ale samozrejme na toto sa nikto rozumny nespolahne a kondik ide do kosa tak ci tak.

Sedi to s tym co som cital, ze mechanizmus su lokalne poruchy ktore sposobuju lokalne prehrievanie a nasledne lavinovy narast aj poctu poruch aj ich plochy (az nakoniec samozrejme katastroficke zlyhanie s tymi pyrotechnickymi efektami, ak je zdroj a aj experimentator dostatocne tvrdy :-) ).

Takze zaver je, ze ak su v obvode pouzite Ta kondiky a je nenulova pravdepodobnost, ze niektory bude osadeny naopak, tak treba pri ozivovani v kroku "dymova skuska" naozaj bedlivo sledovat prud a pri nadprude vypnut do par sekund (resp. mat dobre nastavenu prudovu poistku na zdroji).

wek