Helium balon sonda

Miroslav Mraz mraz na seznam.cz
Středa Duben 18 16:25:57 CEST 2012

Důkaz se mi nechce hledat, ale mohu posloužit několika poznámkami k
tomuto problému.
Zabýval se jím již sám Newton ve svých Principiích (resp. je to důvod
proč se jejich vydání poněkud zpozdilo) - jde o to, zda gravitační
přitažlivost způsobená reálným sférickým tělesem je táž, jakou by
způsobila stejná hmotnost, soustředěná do bodu v jeho středu. Problém
vyřešil až P.S.Laplace, který dokázal, že nejobecnějším zákonem,
splňujícím tento předpoklad je ve tvaru:

F = K/r^2 + Lr

F působící síla
r vzdálenost od středu
K,L konstanty

Je tedy vidět, že Newtonův zákon (v tomto vlákně uvedený) převrácených
čtverců je speciálním případem pro L=0.
A pokud to někdo chce opravdu přesně, musí holt jít do obecné
relativity. Ale platí to i tady. Z rozboru Schwarzschildova řešení
Einsteinových rovnic (které je přesné) plyne, že vně sféry ve které je
soustředěna hmota je pole stejné (statické) i když hmota uvnitř sféry
např. radiálně pulsuje. Musí ale vždy splňovat sférickou symetrii, nesmí
rotovat nebo mít sumární elektrický náboj - to jsou předpoklady
Schwarzschildova řešení. Země sice rotuje, ale oprava podle Kerrova
řešení je natolik malá, že na balon asi nebude mít pozorovatelný vliv. I
když podle pana prof. Kulhánka právě toto zanedbání způsobilo to, že se
naměřila rychlost neutrin o něco vyšší než by měla být.

Mrazík