Kabel je sluchatkam?

Jaroslav Lukesh lukesh na seznam.cz
Středa Duben 18 14:58:39 CEST 2012

Jelikož jsem na ty sluchátka natrefil v bazaru z nějaké pozůstalosti, tak to
byla výhodná koupě za půl sta, neboť tak škaredá sluchátka bez velkého
nápisu nějaké známé značky co je na každém rohu, to lidi prostě nekoupí :-)

Pak tam měli postupem času ještě dvoje, kde hrál jenom jeden měnič (ty byly
dohromady za půl sta), takže celkem ze tří sluchátek mám dvě. Cenově to tedy
srovnat nelze, ani opticky, protože vůbec nejsou "sexy", ale jedná se o
"traktorky" K109S a ufounky K120. Ufounky mají jeden měnič z opravdu
prehistorických AKG mušlí, kde je rozdíl jen v papírové rource oproti
plastové. Měniče hrají stejně, nelze poznat rozdíl, ač je od sebe dělí
desítky let. Nosit ven je nelze, protože neuslyšíte okolní zvuky.

Pokud máte deformované vnímání z dlouhého poslechu toho přebasování, tak se
vám cokoli jiného bude zdát jenom jako výškové repráky. Slyšení, včetně HRTF
se utváří od malička, lze jej ale při dlouhodobém vstavení simulovanému
prostorovému "3D" zvuku a nevhodné kitočtové charakteristice, úspěšně
zničit. Važte si proto toho, jak jste se naučili slyšet, nejen tedy chraňte
se před velkou hlasitostí, ale také před psychoakustickými fígly.

Tedy je fakt, že pro poslech filmů nebo masových cd to z kossů není až tak
úplná tragédie (klasika ale zní divně), neboť při masteringu CD se záměrně
potlačovaly hloubky (dřív; dnes se používají limitery s psychoakustikou pro
"nadupaný" zvuk, ale takové odpadky doma nemám), ale jakmile to použijete
jako muzikant, tak to bude nepoužitelné. Stačí AKG píchnout do kláves (tedy
vyjma casio a jiné hračky) a hned vám předvedou, že taky umí v basech
ustřelit hlavu. Jenže Kossy krmené z kláves basují velice silně i tam, kde
basovat prostě nemají. Mluvím o Porta pro, jiné kossy nemám (tedy mám ještě
koss špunty z výprodeje z tesca za 60, ale ty jsem po zkušenostech s portami
ještě ani nevybalil).

Vzhledem k tomu, že většina AKG má stejné měniče a do dvoupásmových bych
nešel, problémy jsem už zmínil), tak je jedno, které koupíte. Jde jen o
množství polstrování. Mušle má taky nějaký vliv, ale vzhledem k zatlumení,
není podstatný.