Helium balon sonda

Pavel Hudecek edizon na seznam.cz
Středa Duben 18 10:56:27 CEST 2012

Zas tak hrozně volné bych to neviděl. Pro výšku 0-100 km se gravitace změní
zanedbatelně (100 km je šedesátina poloměru země). Hustota vzduchu se ale
změní z 1,4 kg/m3 u země na "skoro nic", které je tak akorát skoro, že
velikost balónu by byla v desítkách km, aby aspoň teoreticky unesl sám sebe,
ale družici letící 7 km/s to už slušně brzdí.

Průběh tlaku je dost nelineární, takže když budeme zkoušet různě velké
balóny, zpočátku každé drobné zvětšení objemu přinese znatelné zvýšení
dostupu. Ale od cca 10 km to už půjde čím dál pomaleji a nad 25 km je každý
další km vykoupen větším balónem. Takže když do sériově vyráběného
meteorologického balónu, nesoucího výrobcem dopoučenou zátěž napustíte
výrobcem doporučené množství plynu, naprostá většina skončí ve skoro stejné
výšce, která je primárně daná tím, kdy r^2 zvítězí nad r^3

km   g/m3
---------------
0     1400
5     650
10   400
15   130
20   65
30   13
35   7
40   3,5
50   0,88
60   0,22
70   0,05
80   0,01
90   0,0034
100 0,0009

Zásadní vliv ovšem má slunce, takže dosažená denní a noční výška se může
značně lišit - Tohle je velký problém při snaze udržet balón nahoře po více
dní.

PH

From: "Pavel KREJCI" <krepa76 na gmail.com>
Jo na tom neco bude. Stejne tak i za predpokladu, daneho objemu balonu a
dane hmotnosti zavazi bude ta vyska presne tam, kde se gravitacni sila
rovna vztlakove. Coz zalezi na na vyse uvedenych parametrech. Stupnu
volnosti je dost. Navic gravitacni sila bude s vyskou ubyvat a hustota
vzduchu taky.