Ot: Svetla a lustry? Shanim

Jaroslav Lukesh lukesh na seznam.cz
Pondělí Duben 16 10:41:37 CEST 2012

No jenom, aby těm lidem, co tam budou žít, se nezměnilo vnímání barev -
řidičák, piloťák, mariňák by pak mohl být problém. U zářivek a ledek není
člověk vystaven spojitému spektru, ale čárovému. Už někdy vloni kolem mě
prošla nějaká zpráva eu, kde se tomuto věnují a plošné zavádění takovýchto
světel nedoporučují. Detaily nevím, utkvělo mi v paměti jen toto.

----- Původní zpráva -----
Od: Vláďa Anděl

Nejdražší na tom jsou ledky, Cree XP-G u Tronu cca 100 Kč. Ta ledka má sice
5W, ale rozumnou účinnost max. do 3W. Účinnost kterou výrobce udává, je při
350mA (1W), pro plné zatířžení je to úplně jinak. Takže ledek musí být víc.
Mám tam cca 30 svítidel po 6 ledkách, někde jich bude 12. Centrální zdroj je
v tom minimální položka a step down měniče u ledek (jednostranná destička,
mimo tlumivky všechno SMD, osazení asi svépomocí) taky. Cena je jen jeden
aspekt, zkoušel jsem to počítat. http://vaelektronik.cz/ledka.xls Stejně
porovnáváme neporovnatelné, ledky mají dlouhou životnost a musela by se tam
započítat úroková míra, inflace... a při životnosti 20 let je to věštění z
křišťálové koule.
Další problém je spektrum ledek. Pokud chcete hodně teple bílou (2700K)
počítejte taky s výrazně nižší účinností. Dělá se spousta odstínů, je
potřeba si správně vybrat - je to na dlouho... Taky uvažuju o kombinaci
ledek XP-G a pro přibarvení do žluta Philips Rebel PC amber
www.philipslumileds.com/uploads/265/DS68-pdf má 80lm/W a myslím že i to
spektrum bude dobré. Co tady mám teple bílé XP-G, všechny šly do růžova. Ale
jistě se i tam dá vybrat něco víc "žárovkového".