vykonny ARM

Petr Labaj labaj na volny.cz
Středa Duben 4 16:50:56 CEST 2012

No jestli to nebude tim, ze ARM uz prekonal kritickou hmotnost a uz je
z neho valici-se a zvetsujici-se koule.

Ja jsem byl donedavna taky zastancem jinych reseni, protoze kdyz dany
ukol zvladnu v assembleru na ATmega, tak proc tam cpat neco lepsiho.
Jenze to "neco lepsi" je dneska cenove vpodstate na urovni te ATmega.
A pokud budu chtit neco s USB, tak maly ARM uz koupim levneji, nez
nejlevnejsi MCU s USB tridy ATmega.

Mel jsem i zivotni etapu, kdy jsem pouzival PIC24, tak jsem si rekl, ze
kdyz potrebuju trochu vic periferii (konkretne 6x UART), tak prechod
na PIC32 bude to nejlepsi, protoze to ma kompatibilni periferie atd.

Jenze po nejake dobe vymetani slepych cest jsem se pokorne nasmeroval
na ARM. Kdyz jsem se pokousel dlouho vyresit problem ladeni SW na
PIC32 v RAM, abych stale neojizdel Flash (ktera zrovna na PIC32 nema
moc velkou zarucovanou zivotnost), tak jsem si uvedomil, jaka je nevyhoda,
ze toto reseni dodava jedny dodavatel.

Kdyz jsem pak presel do tabora ARM, tak se najednou otevrely mnohem
vetsi moznosti diky sirokemu potrfoliu vyrobcu. Prvoplanove se rika, ze to
vlastne neni dulezite, protoze stejne ty ARMy od ruznych vyrobcu nejsou
zamenne a nejsou na urovni periferii kompatibilni. Ano, to je pravda.
Ale protoze je jich tolik, tak bylo vyvinuto mnohem vetsi usili do rozvoje
SW technologii pro tuto platformu - prekladace, skvely OpenOCD atd.
A tim padem pak taky exituje daleko sirsi uzivatelska zakladna, a z toho
plynouci potencialni zdroj informaci, napadu a inovaci.
Byl zde zminen tip na procesory rady SH. Verim, ze po HW strance je to
super. Ale zkuste se nekoho zeptat na nejaky problem. Asi ani nikoho
nesezenete. Kdezto mnozstvi lidi, kteri maji zkusenosti s nejakou popularni
radou ARM bude o nekolik radu vic.

Jinak k puvodnimu dotazu: ten STM32F4xx je (podle Vaseho zadani) asi
docela idelani volba. Jede to na 168 MHz, ma to FPU a zakladni DSP.
Je k tomu kit za zapornou cenu (kit stoji mene, nez je cena samotneho
procesoru), je k tomu siroka zakladna lidi, kteri dokazou poradit, jsou k
tomu jak placene, tak open-source SW nastroje.
A podle vlastni zkusenosti musim rict, ze se s tim dela fakt dobre.
Ja mam tendenci mit vsechno pod vlastni kontrolou, takze treba pro me
je ta moznost pouzivat otevrene nastroje hodne dulezita. Nikdo Vas nenuti
delat v nejakem konkretnim IDE, ale muzete pouzit spoustu placenych,
nebo Eclipse, Code::Blocks (castecne muj pripad) nebo jenom holy
toolchain (ta druha cast meho pripadu). Jinak i tech free toolchainu je
nekolik.

PL