Vaření , rele , teplota, timer - souhrn

Jaroslav Lukesh lukesh na seznam.cz
Úterý Duben 3 21:08:56 CEST 2012

Tak jsem udělal kompilát z různých zdrojů pro netradiční zavařování. Dík
všem co se ho konstruktivně zúčastnili.

Zavařování v mikrovlnce
=======================
Když mám chuť zajdu na zahradu, načešu pár třešní umyju a naskládám do
sklenic. Dám tam 2 lžíce cukru, zaliju vodou a neuzavřu!!! Dám do mikrovlnky
a nechám přejít varem asi 2-3 min. (utíkají bublinky nahoru) Zavíčkuju,
obrátím dnem vzhůru a je konec. Nikdy se mi nezkazily.

Kromě snad trochu větší spotřeby el.energie (i když i tady by to bylo
diskutabilní např. v porovnání s Romo pračkou) to má samá pozitiva. Minutka
je i na nejlevnějších typech, regulace většinou taky. Opakovatelnost je
téměř 100%. Mírně to rozhodí trochu teplejší lák. Naskládám sklenice, max.
6x0,7l na jednu várku, natáhnu a víc si toho nevšímám. Až pípne, vyndám,
otočím dnem vzhůru asi na 5 minut a je hotovo. Mezi velké výhody patří :
Téměř bezobslužnost, minimum uklízení, možnost zavařit i jednu sklenici (pro
šťouraly třeba když dozrávají feferonky) jednoduchost. Taky víčka podstatně
lépe drží. Opravdu jsou přisáté. Někdy až moc. Snad ještě nevýhoda, pro
někoho může být várka 6x0,7l málo, ale zase se u toho dá dělat vše ostatní.
Používám 750W při 6x0,7l asi 25 minut. Jinak je dobré si to zkusit a to tak,
že jakmile to začne ve sklinkách vařit tak přidám 4-5minut. Každá mikrovlnka
je trochu jiná. Používám původní skleněný otočný talíř a po celou dobu se
točí.

Zavařování ve staré malé hranaté pračce ROMO
Do ní se naskládalo najednou 30 sklenic okurek, zalilo vodou a teplota se
nastavila na 80 stupňů C. Po 25 minutách se voda se vypustila a bylo hotovo.
Bylo to neuvěřitelně praktické a rychlé. Pračka má samostatný knoflík pro
nastavení potřebné teploty. Pračka si sama hlídá teplotu a za deset minut
mám okurky zavařené.

Jedno vím jistě, a to, že to bylo v jedné vrstvě a ponořené tak na 80%.
Tak ze dvou až třech várek se jedna sklenice nechytla. Dala se znovu a v
pohodě.
Pokud si pamatuji, tak to nemělo výrazný vliv na rozvaření.
Do té východoněmecké WM se vešlo buďto 16 velkých sklenic nebo 25 malých a
teplota byla 80 st. C a čas 20 minut.

Zavařování v myčce na nádobí
=============================
Naplněné sklenice klasicky zavíčkuju (nepoužívám ty šrubovací) a naskládám
jak se vlezou do obou košů v myčce. Poté nastavím program na nejvyšší
teplotu, v mém případě program na 70 st. C trvá 2 hodiny a 16 minut.
Zkoušela jsem to loni poprvé, nastavila časovač na noční mytí (bez mycího
prášku) a ráno jsem vytahovala ještě teplé sklenice. Žádná věda to není!
Nevěřící Tomášové to mohou zkusit třeba jen s jednou sklenicí při běžném
mytí, ať se sami přesvědčí. Taky jsem zkoušela zavařovat třeba meruňky nebo
broskve. Naplnila pár skleniček a šupla k mytí nádobí. Takže jakékoliv
přebytky ze zahrady během léta můžete kdykoliv "zakonzervovat" a pak si v
zimě na nich pochutnat. Už žádné zavařovací hrnce a teploměry!

Zavařování v troubě
===================
Z návodu k troubě: sklenice zavařovat jako obvykle (takže tipuju dnem dolů)
a "použijte sklenice s gumovým obroučkem a skleněným víčkem, nesmíte použít
sklenice na závit a kovové plechovky. Sklenice stejné velké, se stejným
obsahem. Do hlubokého pekáče nalijte asi 1 litr vody, aby v troubě vznikla
potřebná vláha. Postavte sklenice do trouby tak, aby se nedotýkaly stěn.
Vrstva vlhkého papíru, který položíte na sklenice, chrání gumové obroučky.
Hluboký pekáč postavte na druhou drážku zespodu, nastavte spodní topné
těleso+ventilátor, nastavte teplotu 180°C. Předehřívání není potřeba. Mezi
zavařováním kontrolujte potraviny a vařte dokud tekutina ve sklenicích
nezačne vřít."

Tabulka:
ovoce/zelenina - množství - spodní topné těleso+ventilátor, 180°C dokud
nezačne vřít - když začne vřít - doba klidu v troubě:

jahody - 6x1 litr - asi 30 min - vypnout - 15 min
ovoce s peckou - 6x1 litr - asi 30 min - vypnout - 30 min
ovocná kaše - 6x1 litr - asi 40 min - vypnout - 35 min
kyselé okurky - 6x1 litr - 30-40 minut - vypnout - 30 min
fazole, mrkev - 6x1 litr - 30-40 minut - postavit na 130°C, 60-90 minut - 30
minut

Sklenice dám na plech, naleju asi litr vody a dám do studené trouby. Troubu
zapnu: zeleninu, ovoce "peču" 25 minut, maso 1 hodinu, potom troubu vypnu a
nechám v ní sklenice ještě půl hodiny. Vytáhnu sklenice na prkno, dnem
nahoru. Mám to vyzkoušené, sklenice chytají bez problémů a nic se nekazí.