Šustění koaxiálu

Jiří Němeček jirry na centrum.cz
Pondělí Září 26 15:16:32 CEST 2011

Dne 26.9.2011 14:07, Pavel Troller napsal(a):
> Velmi zajímavý jev! Chtěl bych se zeptat: - Ten snímač na kytaře je
> klasický, magnetický, s kovovými pólovými nástavci pod strunami ?
> Tyhle snímače generují poměrně vysoké napětí, takže pokud má být
> slyšet ten zvuk kabelu, musí mít napětí srovnatelné... Nadto bývají ty
> snímače celkem nízkoimpedanční, takže by se tam nemělo nic moc
> rušivého dostat.
Ano, má to klasický snímač. Výstupní napětí je řádově 50mV, což není
úplně málo. Ale s tou impedancí je to horší, za cívkou snímače jsou
ještě potenciometry na hlasitost a tónovou clonu, takže celková
impedance je řádově několik desítek kilo. Vstupní odpor zesilovače je
cca 220k.

> - Neteče tím kabelem nějakým nedopatřením proud ? Myslím tím třeba jen
> malý proud např. pro napájení elektretového nebo kondenzátorového
> mikrofonu. Pokud by proud tekl, je vysvětlení snadné - prohýbáním
> kabelu se trošku mění odpor, jak se jednotlivé drátky licny nebo
> stínění navzájem dotýkají. Tímhle byly typické staré telefonní šňůry
> (mezi tělem přístroje a mikrotelefonem). Ty dokázaly chrastit opravdu
> hlasitě, a to proto, že mikrofonní obvod je díky použití uhlíkového
> mikrofonu napájen.

Proud by tam protékat neměl, pokud je mi známo, jak v kytaře, tak v
zesilovači jsou kondíky. Spíš to tedy bude tím dielektrikem.

> Pokud je to skutečně klasicky snímač a pokud tam není proud, je to
> opravdu zvláštní, ale ten kabel každopádně asi nebude opravdu moc
> kvalitní, na to člověk nemusí být ani audiofil :-).

Jak jsem psal, je to OEM, takže asi ten nejlevnější klump. Když mi to
vyjde, odpoledne zkusím klasickou RG58.

Jirka