Re: CERN a rychlost světla

Miroslav Šinko sinkomiro na gmail.com
Neděle Září 25 20:26:27 CEST 2011

Nepozeral som este seminar, teraz som sa dostal po vikende k netu.
Neviem teda, ci sa tam riesila vec, ktora ma napadla v noci :-) Na
"vygenerovane" letiace neutrina nema posobit aka sila. Podla stale
platnej teorie letia rychlostou max c (ak su hmotne, tesne pod). Toto
musi platit vo vsetkych vztaznych sustavach. Kedze na ne neposobi
ziadna sila, nie je dovod pokladat za vztaznu sustavu pre ich pohyb
nasu Zem. Skusme povedzme vztaznu sustavu spojenu so Slnkom. Zem sa
okolo Slnka pohybuje rychlostou cca 29,7 km/s. (Tu si spomenme na
rychlost svetla z baterky vypravcu a rychlost svetla z refletora na
uhanajucom rusni). Od momentu kedy neutrina opustia generator po
moment detekcie v Gran Sasso ubehne cca 2.4ms, Zem sa za ten cas
posunie o cca 71m po svojej trajektorii okolo Slnka. Spojnica CERN -
Gran Sasso nelezi v trajektorii, t.j. vzajomna poloha sa zmenila o
mensiu vzdialenost.

No, ked som sa snazil urcit tuto vzdialenost, vyvstal problem, ze s
rotaciou Zeme okolo svojej osi rotuje aj spojnica CERN-Gran Sasso voci
trajektorii Zeme. To by sa pri meraniach muselo prejavit oscilaciami
nameranych casov.
A potom, za vztaznu sustavu sa da zobrat jadro Galaxie, atd, atd...

Rozmyslal nad tym niekto takto? Je uplne scestna otazka, ze ak nieco
leti rychlostou svetla a nema na "to" posobit aka sila, tak AKO
spravne zadefinovat vztaznu sustavu?

miro