CERN a rychlost světla

Jaroslav Lukesh lukesh na seznam.cz
Pátek Září 23 19:13:33 CEST 2011

Ale on se dá změřit úplně bez proudu. Změříte si spektrometrem co je tam za
materiál, změříte průměr a délku. Celá fyzika je celá právě o tom, že
nemusíte veličinu měřit jen jedním způsobem, ale dá se to zjistit mnoha
způsoby. Příkladem vám budiž tento příběh:

"Popište jak určit výšku mrakodrapu pomocí barometru."

Jeden student odpověděl: "Upevníte dlouhý kus provazu k vrchu barometru, pak
spustíte barometr se střechy mrakodrapu na zem. Délka provazu plus výška
barometru se rovná výšce budovy."

Tato vysoce originální odpověď tak rozzuřila zkoušejícího, že studenta
vyhodil. Student se odvolal na základě toho, že jeho odpověď byla nepochybně
správná, a univerzita jmenovala nezávislého arbitra, aby případ rozhodnul.
Arbitr usoudil, že odpověď byla opravdu správná, ale neukázala žádné zjevné
znalosti fyziky. K vyřešení problému bylo rozhodnuto zavolat studenta a dát
mu šest minut, během kterých by měl ve slovních odpovědích prokázat alespoň
minimální obeznámenost se základními principy fyziky.

Student seděl tiše pět minut, čelo zamračené přemýšlením. Arbitr mu
připomněl, že čas už uplynul, a student na to odpověděl, že má několik velmi
závažných odpovědí, ale nemůže se rozhodnout, kterou použít. Když mu bylo
doporučeno, aby si pospíšil, student odpověděl: "Zaprvé můžete vzít barometr
na střechu mrakodrapu, hodit ho přes okraj dolů a měřit čas, než barometr
dopadne na zem. Výšku budovy lze spočítat podle vzorce H = 0.5g * t2. Pro
barometr to ale bude smůla."

"Nebo, pokud svítí slunce, můžete změřit výšku barometru, pak ho postavit na
zem a měřit délku jeho stínu. Pak změříte délku stínu mrakodrapu a potom je
jednoduchou záležitostí pomocí poměrné aritmetiky spočítat výšku
mrakodrapu." "Pokud byste ovšem chtěli být vysoce vědečtí, mohli byste
upevnit krátký kus provázku k barometru a zhoupnout jím jako kyvadlem,
nejdřív k zemi a pak ke střeše mrakodrapu. Výška se vypočítá z rozdílu v
gravitační síle T=2 pi sqroot (l / g)."

"Nebo jestli má mrakodrap venku únikové schodiště, bylo by jednodušší vyjít
nahoru a označovat celou výšku budovy pomocí délky barometru a pak to
sečíst." "Kdybyste ale chtěli být jenom nudní a ortodoxní, pak byste mohli
použít barometr k měření tlaku vzduchu nejdřív na střeše mrakodrapu a pak u
země, potom převést rozdíl tlaků v milibarech na stopy, a dostali byste tak
výšku budovy."

"Protože jsme ale trvale nabádáni, abychom uplatňovali nezávislé myšlení a
používali vědecké metody, bylo by nepochybně nejlepší zaklepat na
domovníkovy dveře a říct mu: 'Kdybyste chtěl pěkný nový barometr, dal bych
vám tenhle, když mi sdělíte výšku tohoto mrakodrapu'."

Ten student byl Niels Bohr, jediný člověk z Dánska, který získal Nobelovu
cenu za fyziku.