RE: OT na pátek: Ach ta relativita

Pavel Kořenský pavel.korensky na dator3.cz
Pátek Září 23 18:59:55 CEST 2011

No já už jsem ze školy dlouho venku, ale čistě laicky bych řekl, že raketa
tu kinetickou energii pořád má. Možná jí maličko ztratila tím, že srovnala
svou rychlost tím přistáním na té planetě co se "náhodou pohybovala
přibližně jejím směrem" (v tom je ten háček).

Zkuste si to představit maličko jinak (ponechme stranou odpor vzduchu). Jede
vlak rychlostí 100 km/h a vy stojíte na jeho střeše. Tím, že se pohybujete,
máte nějakou kinetickou energii danou hmotností a rychlostí.
Někdo vedle vlaku vystřelí rovnoběžně s vlakem šíp také rychlostí 100 km/h v
takovém okamžiku, že šíp se ocitne vedle vás. Šíp má také nějakou kinetickou
energii která mu byla dodána lukem. Z vašeho hlediska se šíp vůči vám
nepohybuje a můžete se ho i dotknout nebo ho vzít do ruky. Ale už se vám ho
nepovede třeba zastavit (vůči zemi) a pokud by vlak narazil do
neproniknutelné statické zdi, tak se vám ještě chvíli bude zdát, že se stále
pohybujete rovnoběžně se šípem. Pak narazíte na tu zeď a zjistíte, že tu
energii jste měl pořád, stejně jako ten šíp, který se zabodne vedle obrysu
narýsovaného zbytky vašeho těla. :-)))

PavelK