Re: CERN a rychlost světla

Milan milger na pobox.sk
Pátek Září 23 13:55:31 CEST 2011

<<<Ked vzdialenost a uhlova rychlost budu fakt velke, bude mozne pozorovat
na tej stene, ze rozhraniesvetlo/tien preleti okolo pozorovatela rychlejsie
ako rychlost svetla?
No myslim ze to rozrhranie bude hlavne nejezdnoznacne, osvetlena plocha sa
"potrha" lebo na niektore casti nestihnu fotony dopadnut. Teda asi tak
nejako by to bolo keby ste mal otacanie tienitka synchronne s generovanim
fotonov ale kedze to nemate, bude to kazdu otacku ine, t.j. akurat sa bude
menit pocet fotonov dopadajuci na osvetlenu plochu.

Milan

P.S. nie som fyzik, to som sa len tak pri kave zamyslel...a mozno nespravne

----- Original Message -----
From: "Miroslav Šinko" <sinkomiro na gmail.com>
To: "HW-news" <hw-list na list.hw.cz>
Sent: Friday, September 23, 2011 1:29 PM
Subject: Re: CERN a rychlost světla

2011/9/23 gatilo <gatilo na centrum.cz>:

> Informace muze dosahnou rychlosti svetla ale ne vice. Mozna to neni
> primo z Einstejnovych rovnic, ale ze soucastne teorie ano.

Kedysi davno ma napadol takyto problem, riesenie som nenasiel..

Majme majak: ziarovka + rotacne tienidlo. Majme velku vzdialenost od
majaka a tam pevnu stenu a pozorovatela. Svetlo majaka bude stenu
striedavo osvetlovat a "neosvetlovat", pricom rozhranie svetlo/tien
bude prelietat cez stenu podobne, ako rozhranie dna a noci na Zemi.
Cim vacsia vzdialenost a uhlova rychlost tienidla, tym rychlejsi pohyb
rozhrania svetlo/tien. No a teraz! Ked vzdialenost a uhlova rychlost
budu fakt velke, bude mozne pozorovat na tej stene, ze rozhranie
svetlo/tien preleti okolo pozorovatela rychlejsie ako rychlost svetla?
Hmotne to nie je. S fotonmi zo ziarovky to priamo nesuvisi, lebo tie
letia vzdy priamo, ako ich stiredavo prepusta/neprepusta tienidlo. A
specialne na dnes dalsia otazka: je pre pozorovatela to rozhranie
svetlo/tien informaciou?

miro