Samovolne nabijeni VN kondenzatoru?

Pavel Hudeček edizon na seznam.cz
Pátek Září 16 12:03:26 CEST 2011

Takže to můžeme uzavřít konstatováním, že samovolné nabíjení neexistuje. Rok
zkratovaný kondík se po rozpojení za další rok nenabije.

PH

From: "Jaroslav Lukesh" <lukesh na seznam.cz>
To samovolné nabíjení je pamě´tový efekt dielektrika, něco jako elektret. V
měřitelné míře toto dělají elektrolyty ikdyž ne na plné napětí, ale vzhledem
k jejich velkému svodu neočekávejte, že ten zbytkový náboj tam vdrží nějak
moc dlouho. Zkratujte nabitý elektrolyt na několik vteřin, dejte ho na měřák
a uvidíte co se tam objeví.

Od: "Petr Simek" <psimek na jcu.cz>

On Thu, 15 Sep 2011, Pavel Troller wrote:
>  podle mne to je závislé na tom, zda elektrody jsou na stejných nebo
> různých
> potenciálech. Například věřím, že se bude nabíjet, bude-li jedna elektroda
> u země a druhá u stropu místnosti (což u dlouhých VN kondenzátorů může
> nastat
> jejich konstrukcí). Vlivem statického elektrického pole (jehož projevem
> jsou
> např. bouřky) se nějaký rozdíl potenciálů najde asi vždy, pokud nebudou
> elektrody od sebe jen velmi blízko. Ten rozdíl ale asi nebude moc velký.
> Ovšem

No uvadi se asi 150V na metr ale to plati venku. V mistnosti bych ocekaval
efekt farradayovy klece, takze ze vzduchu to asi nebude.