OT: jaky procesor

Milan milger na pobox.sk
Neděle Září 11 18:51:41 CEST 2011

Vidim ze sa zaoberate pomerne zlozitymi SW problemami.
Mozem sa opytat zrejme skuseneho PC programatora, ake nastroje, kniznice,
frameworky... pouzivate pre narocne graficke aplikacie?

Milan
----- Original Message -----
From: "Vojtěch Bubník" <bubnikv na seznam.cz>
To: "HW-news" <hw-list na list.hw.cz>
Sent: Sunday, September 11, 2011 4:02 PM
Subject: Re: Re: OT: jaky procesor

> ta cache se asi vic projevi u multitaskingu nez v jedne (i kdyz
> narocne) aplikaci, takze spise serverova domena.
> Naopak programy typu CAD, modelovani a podobne spis vytezi z hrube
> sily pri vypoctech (taktu procesoru).
> I kdyz je to treba chapat jako jiste (znacne) zjednoduseni:)

To je veliké zjednodušení.

Už několik let se živím psaním zákaznického CAD programu pro medicínské
aplikace, v zásadě jde o 3D CAD, který pracuje  s trojúhelníkovými modely
těles v hraniční reprezentaci. Využíváme multitasking a rozsáhlé datové
struktury, které jsou komplikované, obsahují spoustu odkazů, z trojúhelníků
na hrany, z hran na vrcholy, z vrcholů na hrany atd. Traverzovat takovou
strukturu pokud se nevejde do cache program neuvěřitelně zpomalí. Takže je
třeba dělat vše pro to, aby se struktura do cache vešla třeba tak, že se pro
daný výpočet zkonvertuje na jednodušší s méně odkazy. A nebo se předělá
algoritmus tak, aby procházel datové struktury sekvenčně a ne na přeskáčku.
Kupodivu problematika využití cache je dost složitá.

Rozdíl mezi Xeony a i5 či i7 je, že i5 a i7 umí sdílet cache na čipu mezi
jádry. Právě proto mají nové procesory trochu méně cache paměti na jedno
jádro. Počítá se s tím, že ne všechna vlákna potřebují hodně cache. Pro moji
aplikaci to ale je špatně a občas prostě nemohu paralelizovat algoritmus na
všechna jádra či vlákna (hyperthreading), která jsou k dispozici. Tedy kvůli
limitu cache nejsem schopen využít maximum výpočetního výkonu.

Je vidět, že v mé profesi toho s elektronikou nemám moc společného, takže
promiňte mi mé občasné debilní dotazy o elektronice :-)

Vojta Bubník