Studenak na NIC - pretaveni

Tomáš Halabala tomas.halabala na iol.cz
Čtvrtek Říjen 27 19:20:08 CEST 2011

Zdravím,
já jsem přetavením v troubě úspěšně opravil tuto desku v bezolovu z HP
laserovky:
http://www.regulace.org/MBLaserjet

Postupoval jsem zhruba takto:
1) Vypájel jsem klasické elektrolytické kondenzátory a vývodové (ne SMT)
plastové konektory, lithiový záložní článek
2) Celou DPS jsem zavřel na pár dní s pytlíkem silicagelu k vysušení
3) Obyčejnou troubu jsem předehřál na 200°C
4) Před vložením do trouby jsem horkovzušnou pájkou předehřál pouzdra
BGA obvodů (aby měly náskok)
5) DPS jsem vložil do vyhřáté trouby 200°C
6) cca po dvou minutách jsem zvedl nastavení termostatu na 250°C
7) Zhruba ve 3,5 minutách začly být před troubou cítit výpary z tavidla
a umělých hmot. (otevřel jsem velmi krátce troubu abych se přesvědčil,
že smrad není příliš silný a zda se z něčeho nekouří - nekouřilo)
8) cca ve 4 minutách jsem přerušil na chvilku ohřev a v cca 4,5 min jsem
jej opět zapnul po té co jsem se krátkým otevřením přesvědčil, že je
stále všechno v pořádky a smrádek je na únosné úrovni.
9) v okamžiku 5 minut jsem troubu otevřel, vypnul a desku opatrně
vytáhnul ven

Po schládnutí (cca 10-15 minut) jsem ji už testoval a fungovala!
Celkový dojem - místa, které jsem před tím pájel pájkou Sn60Pb40 byly
viditělně přetaveny. Bezolovnaté spoje nezměnily tvar a nevypadali
přetaveně, ale možná měly kuličky pod BGA nižší teplotu tání, takže
proces zafungoval.

Příště bych tam desku nechal ještě cca o 30-50s déle, smrádek byl vesměs
ze zbytků tavidla na desce. Plastové konektory i papírové samolepky na
IC byly v pohodě. Rozhodně bych také příště na některé místo na desce
připájel originální pájkou kus drátu pod úhlem 45° a čekal, až se cín
roztaví a drát vlastní vahou spadne. Od tohoto okamžiku bych čekal ještě
20-30s a teprve pak desku vytáhl. Myslím, že ty 2 - 3 minity je vhodný
čas na předehřátí při teplotě 180-200°C při netopícím tělísku. Druhá
fáze přetavení pak s topícím tělískem.

Tomáš Halabala