Zase elaborat s EM vlnami

Šerých Jakub Serych na panska.cz
Úterý Říjen 18 20:15:42 CEST 2011

> Cesnet ma nasazeny Ramany (nebo aspon mival) na trase CB-Brno. Funguje
> to tak ze na 1550nm bezi signal a naproti z druhe strany se mu sviti na
> 1450nm (cca) cimz se to vlakno "napumpuje" a ma nizsi utlum pro nosny
> paprsek dat na 1550nm . Nemusi pak byt opakovac v Jihlave.

> --*

> --*
Mam dojem, ze to nejaky cas na uvedene trase bezelo pouze v experimentu, ale pozdeji se od toho z duvodu nejakych technickych problemu ustoupilo. Ono se to jednoduse napise, ale technicka realizace neni vubec snadna. Hlavne jde o to, ze vlakno v tomto rezimu pracuje naprosto na hrane svych vykonostnich moznosti (na tom to nakonec cele je zalozene), a jakakoliv nehomogenita tak muze snadno zpusobit jeho vyhoreni (kdesi na TyTrubce jsem kdysi videl video experimentu s takovym horicim vlaknem a skutecne po nem bezi zona roztaveneho skla).

Uz kdyz se clovek zamysli nad plosnymi optickymi vykony jdoucimi vlaknem v beznem rezimu, tak to jsou impozantni cisla, natoz potom v Ramanovskem rezimu.

Jakub Serych