Bateriove svetlo do sklepa.

Pondělí Říjen 10 10:19:44 CEST 2011

2011/10/8 J.Polivka <jpolivka na volny.cz>:
> Nikdy to nebude úplně spravedlivé.
> Ať to budou poměrová měřidla, či cokoliv jiného.
> U nás nemáme zatím žádná měřidla a mnozí se jim i brání.
> Dost mne to mrzí.
>
> Tady bych chtěl upozornit a setkali jste se s tím možná v poslední době i v
> tisku.
> Spotřeba tepla (asi to není správný termín) o 1 stupeň Celsia je v nákladech
> 6% a můžu potvrdit, že to souhlasí i s mými propočty.
> Takže, kdo místo 21 st. Celsia "topí" na 25 st. celsia, tak v době, kdy
> takto topí, tak zaplatí o 24% více.

Tak to bohužel je a asi to tak bylo odjakživa a bude furt - nejdražší
je lidská nevědomost nebo rovnou hloupost.

1) Spousta lidí netuší, jak funguje nebo co to je termostatická
hlavice. Když je jim zima, otočí to na pětku, když je jim vedro, otočí
to na nulu (případně si ještě otevřou okno). Hlavně ženský. Nechápou,
že stupeň odpovídá nějaké teplotě, kterou ta hlavice pak drží (cca s
nějakou přesností a s nějakou hysterezí). Možná by úplně stačilo,
kdyby na tý hlavici nebyly čísla 0 až 5, ale stupně Celsia.

2) Že ohřátí místnosti o 1 stupeň znamená nemalý nárůst spotřeby
tepla, to taky dost lidí netuší. A taky jsou lidi zdegenerovaný a
zvyklí topit jako v sauně. Zažil jsem jednou v zimě přetopenou
místnost, byl to kabinet na průmyslovce a kantoři tam byli jenom
chlapi. Jestli tam byl rozbitej kohout nebo co, nevim. Ale bylo tam
vedro, že mi to bylo až nepříjemný. Zajímavý je, že nově příchozí
učitel nereagoval "tady je ale přetopeno", ale "jé tady je pěkně
teplíčko".

3) "Nejlevnější topení je svetr." - ruské přísloví. Opět to dělaj
hlavně ženský, běhaj po bytě jen v tričku, v kalhotkách a ještě bosy,
tak si pak musí topit na 30 stupňů, aby jim nebyla zima.

Pavel Kadečka.