RE: PIC16/32 nebo ARM Cortex-M3?

bosorka.p na seznam.cz bosorka.p na seznam.cz
Pondělí Říjen 3 13:57:55 CEST 2011

Rici, ze student neco zna je dnes riziko, ale k debate doslo pri hovoru o MCU od Silabu tak snad lze rici, znaji i moderni x51.
Jako zastance x51 bych rad rekl, ze staci na vse a nic novejsiho neni potreba, ale nemohu.
Kdyz nic jineho tak x51 vzdy zustane problem s adresaci pameti a predevsim nedostatek RAM, jasne lze pouzit externi RAM, ale...
Zrovna si hraji s LCD 320x240 24bit i kdyz ma LCD vlastni radic je prace s takovym LCD pro x51 docela na hrane, ne ze by nestihal vypocetne, ale graficka data se nevejdou do interni pameti, tedy musite pridat externi seriovou papet na grafiku, pokud zobrazuji nejaky graf, neustale resim nedostatek RAM a pripadam si jako otec meho kamarada, ktery blahe pameti dostaval premie, a pomalu resortni vyznamenani, za usetreni 128 bitu pameti na bubnove magneticke pameti 2kbity.

Mate pravdu lecos lze resit externimi moduly, ale to komplikuje navrh, nemnoze ho neumerne prodrazuje. Prikladem budiz Wiznet W7100, dostupnost teto krojeske veci bude asi docela problematicka, o ceme nemluve.

PB

PB

>Vedl jsem se studenty debatu jakym vykonejsim MCU se dnes zacit venovat a rad bych znal i nazor clenu konference.

>Ha, konecne flame! :-)

>Modelovy pripad predpoklada jedince ovladajiciho 8bit MCU rodiny x52, ktery hleda MCU pro aplikace, kde x52 jiz nestiha,

Ktore '51 nestiha? Poznate (resp. poznaju studenti) vobec moderne '51?

>typicky tedy - rizeni barevnych LCD, moduly s ethernet rozhranim, jednodussi DSP aplikace, ale treba i mluvící auticko s sesti motory rizenymi PWM.

V mnohych aplikaciach, ktore ste spomenuli, sa v podstate jedna o jednostrannu zataz, ktoru je vhodne riesit hardwarom a nie softwarom. Existuje siroke spektrum roznych obvodov s tymi najexotickejsimi rozhraniami, ktore maju jadro '51 jednoducho preto, lebo je to priemyselny standard.

Napr. spominate moduly s ethernet rozhranim, ponuka sa Wiznet W7100. 5xPWM (ako funkcia PCA jednotky) mal intelovsky rad '51Fx pred mozno stvrtstorocim, a odvtedy je to sucast takmer vsetkych '51 strednej a vyssej triedy; ak clovek trocha pohlada, najde aj viac, aj ked logickejsie je pouzit niekolko lacnych jednocipov ako "slave". Vacsie/farebne LCD je treba pouzit s integrovanym kontrolerom - kontrolery integrovane v jednocipoch im obvykle dramaticky degraduju vykon.

Viac by bol namieste argument o potrebe vacsieho vypoctoveho vykonu, to sa samozrejme bude odvijat od konkretnej aplikacie; ale to zvacsa ide mimo oblasti mikrokontrolerov.

V skutocnosti vsak po 32-bite je potrebne siahnut najma kvoli tomu, ze je to jednoducho moda.

Je potrebne si pritom uvedomit, ze tie 32-bitove obvody nie su mikrokontrolery ale SoC, t.j. kombinacia 32-bitoveho procesora, pamati, periferii a spajajucej logiky na jednom cipe, s prislusnymi nasledkami na kontrolu nad real-time vlastnostami. Druha vec, co si treba uvedomit je, ze "male a velmy levne mcu" sa vlastnostami navonok lisia len malo od podobnych 8-bitov, aj ked samozrejme farebne brozury tvrdia nieco uplne ine.

>Uvedu nazor nebo shrnuti jednoho ucastnika debaty (student)
>
>-PIC16/32
>+ dostupnost, siroky sortiment
>+ ucelena nabidka, vzorava reseni
>+ v CR relativne rozsirene
>- spise horsi vyvojove prostredi
>- proprietarni reseni jedne firmy
>- trochu "obskurni" architektura

Jednak PIC16 a PIC32 su dve uplne rozdielne architektury, druhak MIPS nie je ziadna obskurna architektura.
Naviac ta firma vyzera az neuveritelne stabilne a v podstate nema ziadny iny produkt, v prospech ktoreho by tie jednocipy utopil.
Naviac ta firma robi az neskutocne dobru podporu amaterom a garazovym firmam - robia to sice viacmenej z nutnosti (nemaju vacsich dominantnych zakaznikov), ale robia to podla vsetkeho naozaj s chutou, co je dolezite.

>-ARM
>+ siroka dostupnost vyvojovych desek a nastroju z ciny (ebay)
>+ spickove vyvojove prostredi
>+ moznosot vyuzit znalosti i u vyssich rad ARM ..
>+ proti PIC vyssi vykon
>- v CR mene rozsirene
>- horsi dostupnost , zvlaste malych a velmi levnych MCU (pod 100Kc)

A videli Vasi studenti tie "spickove vyvojove prostredia" zblizka? Co presne na tom ich tak uchvatilo?

Znalosti u vyssich rad ARM vyuziju presne tak isto ako u PIC32 atd., je to len prachsproste C, vsetko ostatne je pre jednotlivych vyrobcov a jednotlive rady dostatocne rozdielne na to, aby rovnake jadro bolo irelevantne.

Ako vravim, kedze hlavny dovod na 32-bity najma pre studentov je modnost, isiel by som tymto smerom, tie ARMy su rozhodne viac sexy a podla mna to je pre tento ucel jediny relevantny argument.

wek