automatický odpojovač 12V transformátoru

Kuba Jan honza.kuba na gmail.com
Neděle Říjen 2 01:45:41 CEST 2011

Nejelegantnější řešení je vyhodit to topení ve formě adaptéru v zásuvce
a místo něj použít  "nekatovaný" transformátor.
Mám vyzkoušeno, že kvalitní toroid odebírá naprázdno cca 0,2W.
Každé jiné řešení je vzhledem k účelu jakému má sloužit podle mě
zbytečně komplikované.
Neboli v tomto případě to nejjednodušší řešení je to nejelegantnější :-)

Ovšem pokud se chcete držet pravidla proč to dělat jednoduše, když to
jde složitě, můžeme například udělat stand-by zdroj s pidi odběrem,
  který při inicializaci vypínačem lampy sepne třeba solidstate relé
vřazené do primaru původního topení.
Tedy natahat další  dráty od lampy k původnímu  topení a spínačem lampy
připojovat napěti z výstupu stand-by zdroje ke vstupu optotriaku, nebo
solidstate rele.
Ten stand-by se pomocný zdroj dá udělat s velmi malým téměř neměřitelným
odběrem, tedy další baterii netřeba do toho jakkoliv míchat.

  Tohle řešení počítá s tím, že vypínač v lampě nelze použít ke spínání
síťového napětí kvůli provedení spínače, nebo kvůli bezpečnosti.
Pokud je tam kvalitní spínač který může spínat přímo 230V a konstrukce
lampičky to dovoluje z hlediska bezpečnosti, nevidím důvod, proč by se
spínačem lampičky nemohl rovnou ovládat primar
původního topení.

Pokud nechcete, nebo nemůžete opustit původní myšlenku s přídavnou
baterií nebo akumulátorem a nechcete tahat další dráty, lze to celé
ještě mnohem více zkomplikovat třeba použitím bezdrátových modulů
( Aurel modul 433,92MHz )  coby TX v lampičce a při staru napájený z
baterie a    RX umístěného u topení a napájeného z dalšího akumulátoru
v klidu. Samozřejmě nějaký algoritmus pro šetření proudu z aku u RX (
klíčování třeba 1:20 poměr příjem : vypnuto). Z hlediska moderního
zařízení nutné použít  mikroprocesor a modrou LEDku.  Oba aku se při
zapnutí lampičky  dobíjí z oněch 12V.  Přijímač u topení ale aku mít
nemusí , může se napájet ze stdby zdroje rovnou ze sítě.

JaKub