CAT 6

Radek Benedikt benedikt na lphard.cz
Sobota Říjen 1 11:10:22 CEST 2011

> Technicky, u Cat6 je definovana poloha jednotlivych paru vuci sobe,
> coz je zpravidla realizovano stinicim plastovym krizem uvnitr kabelu.

Tady bych to trochu rozporoval, Cat6 ma definovany vetsi parametry odstupu
signalu mezi pary. Pokud by se jednotlive pary "zarezavaly" do sebe tj. kabel
by byl vicemene 8 dratu stocenych k sobe, byl by ten preslech dost velky.
Proto se to u Cat5 a nizsich resi docela jednoduchou technickou fintou.
Jednotlive pary maji jiny pocet zkrutu na stopu. Ma to ale hacek, trochu se
preci jen zarezavaji do sebe, a predevsim jednotlive pary jsou ruzne dlouhe.
Coz znamena, ze maji jine zpozdeni. Klasicky 100BaseT ethernet jede po dvou
parech - jeden tam jeden zpatky, tan neni problem. Ten ale zacal uz pred
lety, ty kabely se totiz nemusi pouzivat jen na Ethernet, je to strukturovana
kabelaz. Kdyz se po tom pustlo neco jineho, zacaly problemy. Leta pane na to
Belden mel IMHO Mediatwist, tam nebyly pary stocene do kruhu, ale jednoduse
dane vedle sebe. Vlastnosti dobre, montaz pracna, blbe se to protahuje,
rovna,... Ethernet rychlejsi nez 100BaseT obvykle pouziva zrychleni pouzitim
vice paru a tak je zpozdeni mezi pary dost kriticke, budice ho musi
kompenzovat.

Takze Cat6 ma 4 stejne pary a od sebe oddelene plastovym krizkem:
1) aby se dodrzel mechanicky odstup kabelu od sebe a tim i preslechy mezi
pary.
2) beha to na vyssich frekvencich a tak "rozpletena" cast kabelu mezi vlastnim
kabelem a konektorem zacina byt kriticka. A tak jsou konstrukci kabelu
prizpusobeny y konektory.

Z hlediska instalace:
Cat6 je pracnejsi a vyzaduje vetsi prostor pro kabelaz, Cat5e je soucasne
minimum u novych kabelazi a ekonomy kompromis.

PS. kdysi jsem videl i kabelaz Cat3 na pomerne nove instalaci, bylo to v
historicke budove a Cat5 by se tam proste nedala prave s ohledem na rozmery
natahat. Takze obcas je prani technicke vyspelosti jedna vec a realita toho
co se kde da natahnout druha.

Radek benedikt na hw.cz