Nova verze free CAD PCB DesignSpark

Jirka zaloha na volny.cz
Úterý Listopad 29 19:38:00 CET 2011

> Treti prekresleni prbehlo v KiCadu u ktereho jsem dodnes - chapu ze cela
> rade lidi LIGHT verze komercnich CADU nevadi, ale ja jsem smolar a kdyby mel
> nektery software omezeni treba jen na 16 vrstev medi (;-)) ) urcite bych
> casem na to narazil ....

No, Eagle Light (placená komerční verze) nebo Freeware (technicky totéž,
ale zdarma pro nekomerční účely) má kromě dvou vrstev mědi na DPS a
nějakého limitu na listy schématu (tuším jeden?) omezení pouze rozměrem
desky, tedy max. 80x100 mm. To se odhaduje dobře (resp. si tak prostě
desku program sám nakreslí) a docela rychle vidíte,  zda se na ni
vejdete, nebo ne. Kromě toho se to dá uspokojivě odhadnout i z hlavy.

Určitě je to  lepší, než omezení počtem prvků či spojů. Jinak Kicad
zůstává v záloze a třeba ho časem taky využiju, už jsem to myslím psal.

> Mimochodem ma nekdo pouzitelny DPS nakresleny (prevazne ) Autorouterem ?
> Autori Formicy kdysi napsali do AMARA serii clanku o routovacich
> algoritmech - ale vysledek jejich snazeni primo ve Formice 4.2 byl hnus

Když jsem se kdysi poprvé setkal s autorouterem (už ani nevím kde, že by
OrCAD?), tak jsem po počátečním nadšení (jé, ono to udělá tišťák ze
schématu úplně samo?) usoudil, že to je k ničemu. Mám dojem, že za ta
léta se to moc nezlepšilo. Můžu se mýlit (neznám podrobně dnešní
situaci), ale myslím, že cit vývojáře žádný autorouter nenahradí. Snad u
jednoduchých, opakujících se a málo náročných obvodů. Samozřejmě situace
u programů za horentní sumy může být lepší, ale tam to neznám vůbec.

Mně osobně CAD návrh schématu a DPS nejvíc pomáhá zhruba v těchto bodech:

=> celkem rychlé a hlavně kultivované nakreslení počáteční myšlenky coby
schématu, snadné pozdější úpravy či změny

=> převedení schématu do sítě prvků na DPS s "gumovými" spoji (to je asi
úplně klíčové, proti kdysi používanému ručnímu návrhu to prakticky
eliminuje chyby při pospojování)

=> snadné kreslení a modifikace konečných spojů a příp. přemisťování
prvků na DPS

Ostatní vlastnosti CAD moc nevyužívám, zmíněný autorouter pak prakticky
vůbec (zcela výjimečně na omezené oblasti bezproblémových spojů).

---
Jirka