RE: Poruch na dvoukompresorové chladničce Whirlpool a zajímavé zapojení.

Mirek mi3 na centrum.cz
Neděle Listopad 20 21:43:46 CET 2011

Kondenzátor MKP + malá hodnota předřarného odporu spolehlivě vede k průrazům
kandenzátoru a tím ztrátě kapacity (že by "ku*vítko"?).  Použití kond. X2 +
zvýšení hodnoty odroru na např. 390R (kontrolovat jeho teplotu) pomůže.

Spínání (vypínání) relé může být použito jako ochrana při poruše PIC - žádné
relé nemůže sepnout.

Mirek

From: Kručinský Ladislav [mailto:ladislav.krucinsky na linde-mh.cz]
Sent: Sunday, November 20, 2011 9:22 PM
To: HW-news
Subject: Poruch na dvoukompresorové chladničce Whirlpool a zajímavé
zapojení.

Ahoj vespolek.
Omlouvám se za přílohu a rozlehlost popisu ale snad se bude někomu hodit...
Před časem mi začala blbnout lednice Whirlpool CB60PL - dva kompresory a
polovodičový dvojitý termostat řízený PICem. Blbnutí spočívalo v tom, že
občas nenaběhl kompresor mražáku, stačilo ťuknout na panel a naběhl, když
jsem rozebral panel a uviděl dvě relé, bylo jasné, že po 10 letech už toho
mají dost, obě jsem vyměnil a tím ušetřil rodině 12 000 Kč, což jsem s
patřičnou pompou rozhlašoval po známých.

Jenže po cca měsíci bezvadného chodu přestal běhat chladicí kompresor. Když
jsem ťukl do desky a on naběhl, byl jsem na omytí - žeby nové relé vydrželo
měsíc ? Takže jsem měřil napětí na cívce a ouha - místo 24V tam při zapnutí
naskočilo nějakých 12 - 14V. Když se do toho cvrnklo, relé se chytlo - na
udržení to stačilo, na přítah nikoliv.

Udělal jsem si reverzní inženýring zdrojové části desky a objevil jsem dvě
zajímavosti:
1.- Poruchu způsoboval kondenzátor C1, který měl deklarovaných 0,63/10 na
400V. Nevím co znamená ta desítka za lomítkem (Ampéry ?) ale měl s bídou
0,22uF. Na horní zenerce pak bylo něco kolem 33V což relátkům nestačilo.
Udivilo mně ale, že kondenzátor je svitek, typ MKP a ztratil kapacitu ???
Když jsem ho nahradil 0,47uF ze šuplíku, už to jelo jak víno.

2.- Co to je za zapojení Q3 a Q4 pro spínání relé ??? Několikrát jsem to
kontoloval, zda jsem se nepřekoukl ale fakt ty tranzistory zkratují napájení
těch cívek (a kondů 100uF). Co je to za ptákovinu ???

Znáte někdo obdobně řešené spínání ?

<<lednice-zdroj2.gif>>

Zdravím

Ing. Ladislav Kručinský