Re: domácí meteostanice - měření kvality obvzduší?

ferman na centrum.cz ferman na centrum.cz
Čtvrtek Listopad 17 00:26:53 CET 2011

Predevsim si musite polozit otazku co chcete merit a pak teprve premyslet jak merit.
cidla nebo reseni, ktera zde nasel google nejsou urcena na mereni kvality ovzdusi vne domu, ale jde o cidla pro mereni uvnitr domu a
na venek jsou komplet nanic. Nechce se mi rozebirat proc a jak, ale berte to jako fakt. Celou radu z techto cidel provozuji.

Co se nejcasateji sleduje pod pojmem kvalita ovzdusi.
1. Slouceniny dusiku NO,NO2,NOx  merise v ug/m3, typicke hodnoty 0-200ug/m3. Pro automatizovane mereni se nejcasteji pouziva
chemiluminiscencni metoda zalozena na reakci oxidu dusnatého s ozonem, pri tom prechazi cast molekul NO2 do excitovaného stavu. Pri navratu do zakladniho energetického stavu mohou tyto molekuly uvolnovat elektromagneticke zarení, jehoz intenzita je primo umerna koncentraci NO. Dal to nebudu potvat, ale je to metoda u niz odcerpate vzorek, vzorek upravite smichate s ozonem a pak merite. Asi by se takovy merak dal spachat za 10-15k Kč
2. Poletavy prach PM1, 2.5,10, Particulate Matter a cislo znaci max velikost prachove castice v um
Opet v ug/m3 typicka cisla v radu desitek ug/m3. Pro mereni potrebjete filt kterymprochazi pouze dana frakce a pak se bud meri gravimetricky tedy vazi se online dany filtr nebo se pouziva metoda Black Smoke tedy refrakce svetla na aerosolu v merici komore.
3.CO toho byva typicky ve stovkach az jednotkach tisic ug/m3. Jde merit relativne nejsnadneji, existuji pro nej elektrochemicka cidla ,ale porad potrebujete cerpaci zarizeni.
4. SO2 oxidu siry bylaji ve vzduchu skutecne jednotky ug/m3 , kdyz je koncentrace vysoka bude 10ug/m3.
Merit se to da spektrofotometricky ne moc presne, pro skutecne mereni se pouziva iontova chromatografie, cenu snad ani nebudu zminovat
Bezne se jeste meri O3, ostatni kontaminanty se jiz bezne nemeri, nekolik pracovist meri i dalsi sledovane veci jako Hydrochloroflu­orouhlovodiky abych vybral neco exotickeho, ale to jiz neni online mereni spise manualni plynova chromatografie.

Secteno a podtrzeno, pokud chcete neco merit, venujte se kosmickemu zareni a radiaci,  cesium z Japonska asi nenamerite, ale pri trose investic a snahy muzete mit na baraku solidni  online mereni u vysezminenych veci o tom pochybuji, tokud tedy nevite o plonkovem chromatografu :-)

Ferman

P.S. Ke snaze vloupavat se lidem do domu pod zaminkou jakychsi mereni.Je to protiustavní, ale to je i objektivni zodpovednost provozovatle motoroveho vozidla, za sebe rikam kdyz to nekdo zkusi u meho domu budu strilet a to tak ze vsech hlavni a verim, ze podobne se zachova vetsina normalnich lidi. mimochodem topime plynem, respektive  moc topit nepotrebujeme tak spise netopime.