OT na nedělní večer: Shazam

Pavel Troller patrol na sinus.cz
Neděle Listopad 13 18:06:39 CET 2011

Zdravím,
  určitě znáte Shazam - náslechový rozpoznávač a označovač hudby (nějak mne
nenapadá, jak lépe přeložit "tagging"). Stahnul jsem si jej nedávno do
telefonu (verze pro Android) a v posledních dnech mu dávám vždycky pár
"oříšků" k rozlousknutí, které pocházejí z mých starých pásků, nahrávaných
tak od poloviny 70. let do cca poloviny 90., ale nyní se zaměřuji na tu
nejstarší vrstvu.
  Docela mne udivuje, jak jak to funguje. Pravděpodobnost rozpoznání i v
této časové oblasti je poměrně vysoká, rozhodně více než 50%, tipuji tak
60 - 70%. Někdy mi zůstává rozum stát, co to najde - například dnes jsem
tomu ze zajímavosti nechal určit asi 20sekundový kousek výplňové orchestrálky,
která se kdysi hrála v rádiu při čekání na časové znamení apod., a ono to
správně určilo "Felix Slováček - Vorařská", a to prosím včetně diakritiky!
Stejný úspěch jsem měl s maďarskou písní a ani Vesjólyje rebjáta nebyli
opomenuti - vše OK! Čekal bych, že, zejména v tomto časovém horizontu, tam
budou jen hlavní hity té doby (jako ABBA nebo Beatles), a to zejména západní
produkce, ale záběr mne opravdu překvapil. Kdo to plnění databáze financuje ?
  Docela by mne zajímalo, jaký algoritmus je použit pro výpočet "fingerprintu",
který se pak hledá v databázi. Jde tomu dát i prostředek skladby (což je
velmi dobře, protože už jsem úspěšně určil i takové, které na mých páscích
nemají začátek). Za normálních okolností to je celkem jedno. Ale dnes jsem ho
dostal na anglické verzi písně "Já" od Olympicu - tu mám se začátkem a pokud
mu dám poslechnout nezpívaný úvod, určuje správně českou verzi písně. Pokud mu
však dám poslechnout tu část, kde už se zpívá (legrační lámanou angličtinou),
nenajde nic. To ovšem kontrastuje s jinou zkušeností, kdy jsem schválně nechal
určit orchestrální verzi Daddy Cool od Boney M - poznával ji (tedy originál)
naprosto  neoblomně, přestože místo hlasů tam byly trubky a nějaké saxofony či
co. A zatím největší "fail" byl, když při určení jakési orchestrálky určil
něco úplně jiného, zpívaného, ale musím uznat, že "to znělo podobně" - zhruba
stejné nástroje, stejná tónina, ale melodie celkem odlišná - zřejmě melodie
jako taková nemá až zase takovou důležitost.
  Používáte to někdo ? Jaké jsou vaše zkušenosti ? Já tedy musím říci, že mi
pomohl určit pár věcí, které jsem opravdu chtěl na stará kolena slyšet
celé, případně v lepší kvalitě - ne všechny, ale řadu ano. Mám tu placenou
verzi, za to mi to stojí. Takže této službě patří moje velké plus a pochvala
:-).
  Zdraví Pavel