Autobaterie

Jirka zaloha na volny.cz
Úterý Květen 31 20:09:00 CEST 2011

> Ono "na kazdym sprochu pravdy trochu". Je sice pravda, ze desky musi
> mit taky nejaky objem, aby bylo kam elektrochemickou energii ukladat,
> ale plocha je jeste daleko vyznamnejsi parametr.
>
> Predstavte si jako elektrodu olovenou kouli o hmotnosti rekneme 10
> kg. Takova elektroda bude hodne mizerna, protoze jak znamo koule je
> teleso s nejmensi plochou pro dany objem hmoty. A je hezke, ze tam
> mate 10kg olova, ale elektrochemie se dostane pouze do hloubky zlomku
> mm a veskere olovo uvnitr bude naprosto netknute a proces se ho vubec
> [...]

Ale jistě, s tím souhlasím. Jenže jde o terminologii: hmotou elektrod je
DÁNA (maximální) kapacita akumulátoru, pórovitost (nebo jakékoliv jiné
zvětšení plochy při dané hmotě, třeba svinutí fólií do ruličky) zase
umožňuje VYUŽITÍ této kapacity, příp. od určité hranice ovlivňuje
RYCHLOST VYUŽITELNOSTI kapacity.

Jinými slovy: pokud např. nepřekročím rozumnou proudovou hustotu na
jednotku plochy elektrod (v tom smyslu, aby se v elektrochemickém
procesu "dostalo" na každou částečku jejich hmoty), pak jsem přesvědčen,
že dominantní vliv na kapacitu má hmotnost, nikoliv plocha elektrod.

Mimochodem: E=m*c^2 - i když to není úplně přesný příklad ;-)

---
Jirka