Autobaterie

Jirka zaloha na volny.cz
Úterý Květen 31 19:47:54 CEST 2011


> Dne 31.5.2011 18:53, aze napsal(a):
>> Domnívám se, že baterie s vyšším startovacím proudem (=menší Ri) a
>> stejnou kapacitou bude mít v článku více slabších desek paralelně.

> pokud bude mit vic desek paralelne tak bude mit vyssi kapacitu -
> kapacita je vzdy jen o tom jaka plocha je ve styku s elektrolytem

No, tak já se zase domnívám, že kapacita akumulátoru není dána plochou, 
ale objemem (hmotností) desek. Jinými slovy tím, kolik hmoty elektrod je 
k dispozici pro eletrochemické změny, kterými při vybíjení vzniká el. proud.

On pro to stačí i selský rozum, uvedu pár příkladů:

- užitečná energie v aku se udává ve Wh/kg

- když vznikly sintrované NiCd články, tak v prvních okamžicích (při 
zachování +- shodné hmotnosti a velikosti ve srovnání s články s 
hmotovými elektrodami) nešlo ani tak o zvýšení kapacity článku, ale o 
mnohem větší plochu elektrod, která přinesla výrazně menší proudovou 
hustotu pro elektrody => snížení Ri, možnost rychlonabíjení atd. apod. 
Konkrétně pro AA: byly běžně k mání kapacity okolo 500mAh jak v 
hmotovém, tak v sintrovaném provedení. Rapidní zvýšení kapacity 
sintrovaných typů přišlo až mnohem později.

---
Jirka


Další informace o konferenci Hw-list