Korekce frekvence krystalu v hodnikach

Pavel Poucha papouch na papouch.com
Pátek Květen 20 15:59:05 CEST 2011

Poznámka pro zasvěcené: 10-20s/měsíc je zcela zanedbatelné proti zpoždění
cca 2-4 hodiny každý den.

S pozdravem
ing. Pavel Poucha
jednatel
papouch na papouch.com

Papouch s.r.o.
Strašnická 1a, 102 00 Praha 10
Tel. +420 267 314 267-8
Fax +420 267 314 269

From: hw-list-bounces na list.hw.cz [mailto:hw-list-bounces na list.hw.cz] On
Behalf Of Pavel Hudeček
Sent: Friday, May 20, 2011 3:34 PM
To: HW-news
Subject: Korekce frekvence krystalu v hodnikach

Dobrý den všem,

od jisté doby se mi všechny hodinky co jsem měl, zpožďují o cca 10-20 s/měs.
Výměna krystalu nepomáhala, tak jsem bádal dále, a zjistil, že je to
způsobem používání - od doby kdy mám vodotěsné, jsou na ruce prakticky
trvale a výrobci nejspíš počítají s tím, že budou přes noc chladnější. Teď
po zakoupení nových jsem to asi definitivně ověřil - staré, které leží na
stole, se začaly mírně předcházet, nové, které mají větší kontaktní plochu s
rukou, se zpožďují více.

Potřebuji tedy nějak zvýšit frekvenci oscilátoru. Jenže hodinkový krystal je
dost divná věc obecně, navíc okolo skoro není místo a hodinky nejsou
konstruovány pro častější rozebírání a zachování vodotěsnosti považuji za
nezbytné.

Poradil by někdo, jak postupovat, když chci zvednout frekvenci o známý počet
ppm (zatím po několika dnech to vypadá na cca 5-7)? Pokud možno na první
pokus, nejlépe bez měření a ladění (hodinky jsem včera rozebral a zjistil,
že měření za chodu je velmi špatně proveditelné).

Nebo, neleží tu někomu doma krystal vyndaný z hodinek, protože se
předcházely o cca 15 s/měsíc? (jedná se o menší velikost, než mají v GM)

Děkuji, PH